عبدالله عبدالله به عنوان مدعی ریاست جمهوری پیشنهاد محمد اشرف غنی را نخواهد پذیرفت
(last modified 1399-01-18T09:22:57+00:00 )
حمل 18, 1399 13:52 Asia/Kabul

عبدالله عبدالله پیشنهاد ریاست شورای عالی صلح افغانستان و معرفی نامزدهایی برای برخی از وزارتخانه های افغانستان را نخواهد پذیرفت زیرا وی خودش مدعی ریاست جمهوری است

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: عبدالله عبدالله پیشنهاد ریاست شورای عالی صلح افغانستان و معرفی نامزدهایی برای برخی از وزارتخانه های افغانستان را نخواهد پذیرفت زیرا وی خودش مدعی ریاست جمهوری است.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: آقای عبدالله حتی همزمان با آقای غنی بطور جداگانه مراسم تحلیف ریاست جمهوری بجا آورد و افراد زیادی را هم به دور خود جمع کرده تا در این ادعای بزرگ از وی حمایت کنند.

وی افزود: این پیشنهاد قبلاً هم از سوی اشرف غنی مطرح شد و آقای عبدالله آن را رد کرد. اکنون بحث حضور تعدادی از همکاران آقای عبدالله در کابینه جدید نیست، موضوع این است که آقای عبدالله نتایج انتخابات را قبول ندارد، اگر قرار باشد وی توافقی را بپذیرد که در نتیجه آن ساختار جدیدی ایجاد شود ابتدا باید نتایج انتخابات را بپذیرد که تاکنون چنین نشده است.

به گفته این کارشناس سیاسی پیشنهادات چهره های سیاسی افغانستان برای رفع بحران موجود هنوز رسانه ای نشده است و هرچند گفته می شود آن ها هم نتایج انتخابات را زیر سوال برده اند، به مردم وعده داده اند که این بحران را حل خواهند کرد و به نظر می رسد آقای عبدالله هم منتظر نتایج تلاش های این شخصیت های سیاسی است.

سلجوقی با اشاه به برخی عزل و نصب های مقامات از سوی محمد اشرف غنی، مانند معرفی برخی نامزدهای وزارتخانه ها و نیز تعیین والی جدید برای ولایت هرات هم گفت: به نظر می رسد که دلیل این امر بیشتر آرام سازی محل های بحران ها و طغیان ها به خاطر همین جنجال های سیاسی است، هرات از کانون هایی است که اقای عبدالله در آن نفوذ زیادی دارد، رئیس جمهور غنی آقای قتالی را که در شورای امنیت افغانستان کار می کرد به خاطر نرم خویی اش به عنوان والی هرات تعیین کرده تا بتواند تنش های موجود در آن ولایت را کاهش دهد.

این عضو سابق پارلمان افغانستان اظهار کرد: طاهر زهیر والی بامیان هم به خاطر آرام سازی جماعت دیگری به عنوان نامزد وزارت اطلاعات و فرهنگ معرفی شد و خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه خالد نور پسر عطا محمد نور نیز به عنوان رئیس اداره امور ریاست جمهوری افغانستان معرفی می شود که بصورت کلی چنین انتصاب هایی به خاطر آرام سازی کانون های اعتراض انجام می شود.

وی اضافه کرد: چنین اقداماتی بیشتر اقدامات سیاسی برای آرام کردن اوضاع است تا انتصاب آنان بر اساس شایستگی و ممکن است شایستگی این چهره های تعیین شده را هم به نوعی توجیه کنند ضمن اینکه ممکن است نیروهای جوانی که گماشته شده اند از شایستگی لازم برای این سمت ها برخوردار باشند.

 

کلیدواژه