حمل 19, 1399 15:00 Asia/Kabul

برای اینکه مذاکرات اشرف غنی و عبدالله عبدالله به نتایج مثبتی برسد دو طرف باید از خود انعطاف نشان دهند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: برای اینکه مذاکرات اشرف غنی و عبدالله عبدالله به نتایج مثبتی برسد دو طرف باید از خود انعطاف نشان دهند.

محمد افسر رهبین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تلاش هایی برای نزدیکی دیدگاه های دو تیم مطرح انتخاباتی و مدعی قدرت سیاسی در افغانستان به ریاست محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله اظهار داشت: طبق آخرین گزارش ها توافق خاصی میان آنان صورت نگرفته است.

وی با اشاره به آمادگی دو طرف برای مذاکره و در عین حال حاصل نشدن توافق میان آنان افزود: برای انجام مذاکره و رسیدن به توافق بین دو طرف لازم است که طرفین از خود انعطاف نشان دهند در غیر اینصورت نتایج مثبتی حاصل نخواهد شد.

این کارشناس افغان یادآور شد: هم محمد اشرف غنی و هم عبدالله عبدالله خود را رئیس جمهور اعلام کردند و مراسم تحلیف را هم بجا آوردند حالا اگر قرار است مذاکره و توافقی بین آن ها صورت بگیرد باید دید که این توافق قرار است چگونه و رهبری کلی به عهده چه کسی باشد که با توجه به تجارب گذشته به نظر نمی رسد عبدالله عبدالله به ریاست آقای غنی تن دهد زیرا در توافقی که در سال 2014 بین طرفین صورت گرفت سهم آن ها مساوی درنظر گرفته شده بود اما از صحبت های آقای عبدالله و شواهد موجود چنین برمی آمد که این سهم چنان که باید اعاده نشد.

رهبین با اشاره به پیشنهاد ریاست شورای عالی صلح افغانستان از سوی اشرف غنی به عبدالله عبدالله عنوان کرد: این موضوع طنز آمیز است، طرفی که عبدالله عبدالله منتسب به آن است در این زمینه قربانی های زیادی داده از جمله برهان الدین ربانی رئیس اسبق این شورا، ضمن اینکه وزارت دولت در امور صلح هم از سوی اشرف غنی ایجاد شده که از لحاظ تشکیلات اداری باید امور مربوط به صلح را پیش ببرد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه در کشور مجلس وجود دارد و نمایندگان مردم در آن حضور دارند نیاز به شورای دیگری نیست و هر کاری هم که قرار است در زمینه صلح انجام شود باید از مسیر همین مجلس باشد.

این کارشناس سیاسی-فرهنگی با اشاره به برخی انتصاب ها در روزهای اخیر از سوی محمد اشرف غنی بیان داشت: تا زمانی که در برخوردها صداقت وجود نداشته باشد کار به جایی نمی رسد، این انتصاب ها از میان شخصیت های نزدیک به آقای غنی بوده و برخی از آن ها هم متهم به قوم گرایی هستند که با چنین شرایطی امکان رسیدن به تفاهم اندک است.

رهبین با اشاره به انتشار ویروس کرونا و مشکلاتی که برای مردم ایجاد کرده هم گفت: این موضوع اهمیت چندانی برای سیاستمداران در افغانستان ندارد زیرا اگر اینگونه بود باید سریع تر به تفاهم می رسیدند تا بهتر بتوانند به این موضوع رسیدگی کنند.

این کارشناس افغان در رابطه با تاکید طرف ها برای داشتن کرسی های مورد نظرشان در دولت هم گفت: ده ها سال جنگ در افغانستان جبهه گیری های خاصی را ایجاد کرده که سبب گرایش های خاص قومی هم شده است و طرف ها بر این تصور هستند که اگر قدرت از دست آن ها خارج شود ممکن است طرف دیگر مسایلی را بر آن ها تحمیل کند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که یک باور ملی برای صلح در افغانستان ایجاد نشود گفت و گوها با طالبان هم نتیجه ای درپی نخواهد داشت ضمن اینکه گزارش هایی هم وجود دارد که طالبان به دنبال تسخیر یکی از ولایت ها در شمال افغانستان هستند تا بعد از آن به چگونگی تعامل با دولت بپردازند.

 

کلیدواژه