ثور 24, 1403 12:14 Asia/Kabul
  • رهبر معظم انقلاب: معارف ائمه باید به زبان فنی و به شیوه درست به دنیا ارائه شود
    رهبر معظم انقلاب: معارف ائمه باید به زبان فنی و به شیوه درست به دنیا ارائه شود

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) بر انعکاس و معرفی معارف ائمه(ع) به‌زبان روزآمد، فنی و شیوه‌های درست به دنیا تاکید کردند.

به گزارش رادیو دری، حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار اعضای هیأت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت امام علی‌بن موسی الرضا علیه السلام که سخنانشان صبح امروز (دوشنبه) در محل برگزاری این کنگره در حرم مطهر رضوی پخش شد گفتندما به‌عنوان شیعه، یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمّه‌ خودمان را به دنیا معرفی کنیم، حالا بعضی از ائمّه (علیهم السّلام) مثل امام حسین و امیرالمؤمنین (علیهما السّلام) به‌دلایلی معرفی‌شده هستند و نوعی شناخت از آنها در دنیای غیرشیعه و حتّی دنیای غیراسلام وجود دارد؛ ولی بیشتر ائمّه (علیهم السّلام) ناشناخته‌اند؛ امام حسن مجتبیٰ(ع) با آن عظمت ناشناخته است، حضرت موسی‌بن جعفر، حضرت امام هادی و امام جعفر صادق(ع)، با آن دستگاه عظیم و فعّالیّت فوق‌العاده در دنیا ناشناخته‌اند و اگر  درباره‌ اینها حرفی هم گفته شده از غیرشیعه و خیلی اندک و محدود است.

ایشان اظهار کردند: راجع به زندگی ائمّه (علیهم السّلام) از سه بُعد ‌باید کار شود: یکی از آن بُعد معنوی و الهی و جنبه‌ قداست ائمّه  که درباره‌ اینها باید متقن صحبت شود و اینها چیزی نیست که ما درباره‌اش بخواهیم تقیّه یا مخفی کاری کنیم؛ مساله‌ معصومیّتشان، مساله‌ ارتباطات آنها با خدای متعال، ارتباطات آنها با فرشته‌ها، ولایت آنها به آن معنای معنوی‌اش و از این جنبه باید یک کار عالمانه‌ قوی خوبی انجام بگیرد.

رهبر فرزانه انقلاب تصریح کردند: جنبه‌ دیگر کلمات و درسهای ائمه در زمینه‌های مختلف اعم از مسائل زندگی، مسائل گوناگونِ مورد نیاز انسان، اخلاقیّات،‌ معاشرت، دین و احکام است که بعضی از این جنبه‌ها که ما خیلی هم به آن توجّه نمی‌کنیم، در دنیا موضوعیّت دارد؛ مثلاً مساله‌ حمایت از حیوانات یا معاشرت ها درباره ارتباط  با غیرشیعه و غیرمسلمان که درباره همه اینها در روایات ما به‌تَبَع قرآن کریم حرف هست.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: این مِی نابِ معارف زندگی ‌ما که از ائمّه رسیده، همین‌طور در خُم  مانده، سرش را هم خشت گذاشته ایم؛ اینها باید به‌زبان روز، به‌زبان فنّی، با شیوه‌های درست به دنیا منعکس بشود. امروز دیگر ارتباط با دنیا کار آسانی شده است؛ یعنی شما اینجا می‌نشینید و یک دکمه‌ای را فشار میدهید و در دورترین نقطه‌ی عالم هر کس که شما بخواهید، حرف شما را می‌شنود، این خیلی چیز مهمّی است. در این کار، از این شیوه باید استفاده شود.

ایشان مساله‌ سیاست و نگاه ائمه علیهم السلام به این حوزه را از دیگر جنبه های مهم زندگی امامان معصوم شیعه خواندند و افزودند: این‌که امام با همه‌ آن مقامات، با همه‌ آن مرتبتِ الهی که دارد و امانت الهی که دستش هست، اکتفا کند به اینکه  یک مقدار احکام و اخلاق بگوید، برای انسان قابل فهم نیست؛ آنها هدفهای بزرگی داشتند و هدف عمده‌ آنها هم ایجاد جامعه‌ اسلامی بوده و ایجاد جامعه‌ اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکان‌پذیر نیست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه ائمه به دنبال حاکمیّت اسلامی بودند افزودند: یک بُعد مهمّ امامت این است؛ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا و  مادّه‌اش عبارت است از همین سیاست و اداره‌ کشور و حکومت و همه‌ ائمّه دنبال این بوده‌اند؛ منتها با شیوه‌های مختلف، در فصول مختلف و با روشها و اهداف کوتاه‌مدّت مختلف؛ اما هدف بلندمدّت یکی بود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به روایات و حکایات متعددی از زندگی امامان معصوم و توقع مردم زمان آنها برای تشکیل حکومت اسلامی از جانب ائمه، بر تبیین معنویت و قداست، کلمات و درسها و مساله سیاست از نگاه حضرت امام رضا علیه السّلام و سایر امامان تاکید و خطاب به اعضای هیأت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام تصریح کردند: هنر شما این است که این سه بخش را استخراج و از زیاده‌گویی‌ها و حرفهای غیرمتقن تخلیص کنید و مهم‌تر از همه اینکه آنها را با زبان مناسب، با زبان روز، با زبان قابل‌فهم برای مخاطب غیرشیعه و حتّی شیعه بیان کنید، چون دوری بعضی از جوان‌های خودمان هم از این معارف، کمتر از دوری غیرشیعه و غیرمسلمان نیست و اطّلاعی ندارند.

 ایشان تاکید کردند: به‌نظر من اگر این کار انجام بگیرد، فقط صِرف یک گردهمایی و سخنرانی و مانند اینها نخواهد بود و فایده‌ محسوسی بر آن اتّفاق می‌افتد.

 کنگره جهانی حضرت امام علی‌بن موسی الرضا علیه السلام با حضور متفکرانی از ۳۵ کشور جهان و با شعار «عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس»  امروز در مشهد آغاز  شد.

در این کنگره بین المللی دو روزه، ۸۰ مقاله در قالب ۲۰ نشست با موضوعاتی همچون عدالت شناسی و ظلم شناسی در اندیشه امام رضا (ع) ارائه می شود.

 

کلیدواژه