سرطان 09, 1403 17:15 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: مدافعان حرم هم از حرم اهل بیت پیامبر (ص) و شعارهای اصیل دین دفاع و در این مسیر جان نثاری کردند و هم به تقویت گفتمان حکومت اسلامی کمک کردند.

حجت الاسلام داکتر سید جواد وحیدی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت در حرم مطهر رضوی (ع) اظهار کرد: مدافعان حرم هم از حرم و شعارهای اصیل دین که عبارت از عدالت خواهی، عدالت گستری و مبارزه با ظلم است، دفاع و در این مسیر جان نثاری کردند، هم به تقویت گفتمان حکومت اسلامی و آنچه امام (ره) مطرح کردند کمک کردند و هم برای منافع مرکزیت مقاومت یعنی جمهوری اسلامی ایران موثر بودند. افرادی که برای این اهداف بزرگ جان نثاری کردند هم خودشان و هم خانواده هایشان قابل تقدیر و تجلیل هستند و این کنگره ها هم به همین منظور برگزار می شوند.

رئیس بنیاد فرهنگی-اجتماعی افغانستانی های مقیم ایران با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای ستاد برگزاری کنگره بین المللی شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت گفت: صحبت های رهبر معظم انقلاب اسلامی متمرکز بر اهمیت و چرایی این دفاع بود. جبهه دشمن در ابتدا شبهاتی را مطرح می کرد که ممکن بود بر افرادی که دارای ایمان ضعیفی بودند تاثیر بگذارد و حمایت از مدافعان حرم را کنار بگذارند. مثلا سوالاتی مطرح می شد با این مضمون که آیا لازم است جمعیت زیادی از جوانان برای دفاع از یک حرم به جنگ بروند. عده ای هم تصور می کردند که این مبارزه یک جنگ مذهبی یا برای دفاع از حکومت خاصی است در حالی که موضوع فراتر از این ها بود.

به گفته وحیدی رهبر معظم انقلاب اسلامی به خوبی تبیین کردند که خود حرم حضرت زینب سلام الله علیها به عنوان نماد فضیلت و انسان های خداجو اهمیت دارد اما این دفاع صرفا دفاع از یک حرم نیست و دفاع از ارزش های دینی و عدالت و مقابله با ظلم و استکبار است، چیزی که در متن دین است و یک مسلمان وظیفه دارد برای این مسایل همواره در حال مبارزه باشد. در حقیقت با توطئه غربی، عبری، عربی فتنه ای در غرب آسیا شکل گرفته بود که با جان نثاری فرزندان اسلام و مدافعان حریم ولایت و اسلام خنثی شد.

این کارشناس سیاسی-فرهنگی عنوان کرد: نکته دیگر این است که اگر امروز کسی بخواهد، حکومت، حاکمیت، قدرت یا گفتمانی را حفظ کند نیاز است که فراتر از جغرافیای خود را بنگرد در غیر اینصورت نمی تواند در معادلات منطقه ای و جهانی تاثیرگذار باشد، آن گفتمان یا منحصر در همان جغرافیا خواهد ماند و یا به شدت آسیب پذیر خواهد شد بنابراین تلاش دشمن این است که گفتمان و حاکمیت دینی را در درون خود گرفتار و مشغول کند و این از فراست انقلاب اسلامی و رهبران آن است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی جهان نگر هستند.

وی یاد آور شد: این که عده ای شبهاتی مطرح می کردند که چرا باید این همه برای خارج از کشور خود هزینه کنیم و بحث های انحرافی را پیش می کشیدند بسیار سطحی نگرانه بود زیرا اگر خواسته شان محدود به کشور خودشان هم باشد ناچار هستند که جهان نگر باشند و بیرون از مرزها را هم نگاه کنند.

وحیدی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اینکه پیام دفاع از حرم باید به گوش وجدان های پاک در دنیا رسانده شود گفت: یکی از شیوه های رساندن این پیام برگزاری همین کنگره ها و همایش ها است و نخبگان جامعه اسلامی باید چرایی دفاع از حرم را در رسانه ها تبیین کنند و مراکز علمی و آکادمیک با نوشتن کتاب ها، رساله ها و مقالات و با استفاده از هنر و ساخت فیلم های فاخر نشان دهند که مدافعان حرم چرا برای جهاد رفتند.

وی با بیان اینکه آنان باید چرایی حضور مدافعان حرم برای دفاع از حرم و مقابله و مبارزه با فتنه بزرگی که در غرب آسیا به وجود آمد را در سطح جهان تبیین کنند.

 

کلیدواژه