سرطان 11, 1403 09:23 Asia/Kabul
  • مجاهد در دوحه: جهان به جای تعامل با افغانستان، راه تحریم را در پیش گرفته است
    مجاهد در دوحه: جهان به جای تعامل با افغانستان، راه تحریم را در پیش گرفته است

 سخنگوی ارشد طالبان در نشست سوم دوحه گفت: با وجودی که اشغال و مداخله خارجی و جنگ و ناامنی در افغانستان پایان یافته و طالبان استقلال کشور را به‌دست آورده، اما هنوز هم جهان به جای تعامل مثبت، راه تحریم را با افغانستان در پیش گرفته است.

به گزارش رادیو دری؛ حمدالله فطرت  معاون سخنگوی طالبان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، اظهارات ذبیح الله مجاهد را در نشست سوم دوحه منتشر کرده است.

مجاهد در این نشست افزود: ممکن است حکومت طالبان با شماری از کشورها مشکل داشته باشد، اما این درست نیست که جهان به‌جای تعامل، راه تقابل را در پیش گیرد و از ابزار فشار سیاسی، امنیتی و اقتصادی علیه افغانستان استفاده کند.

سخنگوی طالبان با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها، تولید و قاچاق موادمخدر در افغانستان به صفر رسیده است اظهار کرد: این در حالی است که شماری از کشورها به‌ جای استقبال از این اقدام مثبت، سیاست همکاری نکردن را در پیش گرفتند.

مجاهد گفته است از اینکه مردم افغانستان در طول تاریخ از خود فداکاری نشان داده و برای به‌دست آوردن استقلال سیاسی جنگیده‌اند، حالا طالبان در تلاش این‌ هستند تا با خودکفایی در بخش اقتصادی، استقلال اقتصادی را به‌ دست آورد.

مجاهد گفت: ما همچنین در احیای واقعی اقتصاد افغانستان گام‌های بزرگی برداشته‌ایم؛ برای مردم شغل ایجاد شده، صدها شرکت ساخته شده و بزرگترین فرصت‌های تجاری برای زنان فراهم است و جوانان افغان از بدبختی نجات یافته اند.

سخنگوی طالبان راه حل اصلی مشکلات اقتصادی افغانستان را رفع تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه، ارائه کمک‌های انکشافی و مدیریت اقتصاد ملی دانسته و افزوده است:  رکن اساسی سیاست خارجی ما جهت گیری اقتصادی است و ما با سیاست خارجی اقتصاد محور توانسته‌ایم فرصت‌هایی را برای اتصال منطقه از طریق افغانستان فراهم کنیم که ساخت خط آهن افغان- ترانس برای اتصال آسیای مرکزی به آسیای جنوبی و آب‌های آزاد از آن جمله است.

مجاهد همچنین با اشاره به پیشرفت های قابل توجه طرح منطقه ای خط لوله گاز تاپی در دو سال گذشته ابراز امیدواری کرده است که با تطبیق این طرح، افغانستان بتواند نقش مثبتی در تبادل انرژی و ارتباط آسیای مرکزی و جنوبی داشته باشد.

وی از کمک‌های بشردوستانه کشورها قدردانی و تاکید کرد: شرکت هیأت طالبان در نشست دوحه نشان دهنده آن است که حکومت این گروه، طرفدار تعامل مثبت با جهان است.

نشست سوم دوحه روز یکشنبه یازدهم سرطان با حضور 22 کشور و هشت سازمان بین المللی و نمایندگان طالبان درد پایتخت قطر آغاز به کار کرد.

تحلیل- نشست دوحه درباره افغانستان؛ میدان کارآمدی یا صحنه ژست های سیاسی؟

مسایل اقتصادی، محور اصلی مذاکرات در نشست سوم دوحه

کلیدواژه