سرطان 12, 1403 13:00 Asia/Kabul

آگاهان و کارشناسان اقتصادی در هرات، نشست دوحه را مهم ارزیابی کردند و می گویند: 25 نماینده از کشورهای مختلف و تاثیرگذار در اوضاع افغانستان در این نشست رو در رو با نمایندگانی از جانب حکومت افغانستان گفتگو کردند.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، کارشناسان این گفتگوها را که حول محور برداشته شدن تحریم ها، حمایت از سکتور خصوصی و کمک به ثبات اقتصادی افغانستان است را مهم دانستند و از طراحی دقیق این کنفرانس سخن می گویند.

محمد رفیق شهیر آگاه مسایل اقتصادی در هرات برگزاری چنین نشست های رودررویی را نیاز اساسی حل مشکلات و برداشته شدن موانع از سر راه توسعه و ثبات سیاسی و اقتصادی کشور می داند.

این کارشناس افغان رضایت همه اعضای اشتراک کننده در این نشست از گفتگوهای انجام شده را خبری خوشی دانست و تصریح کرد: برداشته شدن تحریم ها و حمایت های اقتصادی از مردم افغانستان در تامین هرچه بهتر امنیت، ایجاد فرصت های شغلی و پیشگیری از مهاجرت های اجباری موثر و کارساز خواهد بود.

شهیر این نشست را زمینه ساز دیدارهای نمایندگان حکومت افغانستان با نمایندگانی از کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا می داند.

وی خاطرنشان کرد: جانب حکومت بسیار امیدوار است که این گفتگوها سرآغاز روزهای خوش مردم افغانستان باشد و رضایت نمایندگان حکومت افغانستان از دیدارهایی بوده است که امیدها برای برآورده شدن خواسته های آنان را بیشتر کرده است.

این کارشناس اقتصادی در هرات هم چنان به بحث هایی که درخصوص حمایت از سکتور خصوصی در نشست ها مطرح شد نگاهی داشت و تصریح کرد: مشکلات اقتصادی تنها عامل بی ثباتی، فقر، افزایش مهاجرت ها و ایجاد ناامنی می باشد که اگر بخاطر توسعه اقتصادی، ایجاد فرصت های کاری و اجرایی شدن طرح های کلان بازسازی و نوسازی در کشور برنامه هایی روی دست گرفته شود قطعا رفاه و آسایش شهروندان را در پی خواهد داشت.

شهیر همچنین گفت: مردم افغانستان انتظار نتایج خوبی از کنفرانس سوم دوحه دارند که وضعیت زندگی آنان را تغییر دهد.

نشست 2 روزه دوحه با حضور نمایندگانی از حکومت افغانستان و 25 نماینده کشورها و 5 سازمان‌ بین‌المللی که در کشور قطر برگزار شده بود، پایان یافت. 

دستور کار دومین روز نشست دوحه؛ از مواد مخدر تا بخش خصوصی

کلیدواژه