تهدید سازمان جهانی بهداشت از سوی آمریکا
(last modified 1399-01-20T10:14:52+00:00 )
حمل 20, 1399 14:44 Asia/Kabul
  • تهدید سازمان جهانی بهداشت از سوی آمریکا
    تهدید سازمان جهانی بهداشت از سوی آمریکا

با شیوع ویروس کرونا در آمریکا و بالا گرفتن انتقادها از عملکرد دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور برای مقابله با این ویروس، ترامپ مدعی شد سازمان جهانی بهداشت خطر انتشار ویروس کرونا را دیر اعلام کرده است.

وی همچنین سازمان جهانی بهداشت را به جانبداری از چین متهم و تهدید کرد که واشنگتن ممکن است کمک‌های مالی خود به این سازمان را قطع کند.

عدم اطلاع رسانی و اقدام به موقع دولت ترامپ برای کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا همچنین مواضع متفاوت و ضد و نقیض رییس جمهوری آمریکا درباره این ویروس، موجب افزایش فشارها بر وی شده است.

این موضوع سبب شده ترامپ از یک سو بار دیگر وارد جنگ مجادله ای با چین شود و از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت را متهم به جانبداری از چین کرده و فشارها را بر رییس این سازمان افزایش دهد.

ترامپ و اعضای بلندپایه دولت آمریکا تلاش کردند کرونا را نتیجه شیوع یک «ویروس چینی» بدانند و این اتهام را تقویت کنند که پکن نتوانسته است این ویروس را در مراحل اولیه و زودهنگام شناسایی یا متوقف کند یا این که در ارتباط با آن هشدار دهد.

مقام های آمریکایی همچنین معتقدند که آمارهای ارایه شده از سوی چین درست نبوده است. این در حالی است که مقام های چین معتقدند آمریکا در تلاش برای بدنام کردن دولت چین و همچنین یافتن یک قربانی است.

چنانکه سخنگوی وزارت امور خارجه چین چندی پیش ادعای آمریکا را دراین باره که این ویروس از ووهان نشأت گرفته است را «غیر اخلاقی و غیر مسئولانه» خواند.

اکنون با وخامت شرایط در آمریکا، مسوولان آمریکایی و در راس آنها ترامپ سازمان جهانی بهداشت را نیز نشانه گرفته و درتلاش اند علاوه بر چین، این سازمان را نیز مسوول شیوع گسترده کرونا در آمریکا بدانند و تلاش کنند افکار عمومی آمریکا را به این سمت هدایت کنند.

این در حالی است که به گفته منتقدان ترامپ، وی نه تنها در داخل در اعلام این بیماری و فراهم آوردن تجهیزات پزشکی و بهداشتی مورد نیاز کوتاهی کرده بلکه در سیاست خارجی نیز اشتباه کرده است.

چنان که به گفته سناتور کریس مورفی آمریکا سال ها برنامه ای به نام «پردیکت» را اجرا می کرده که در آن ویروس های کشنده جهان شناسایی می شدند تا مانع گسترش آنها در آمریکا شوند، اما ترامپ 2 ماه پیش از شیوع کرونا در ووهان چین، این برنامه را تعطیل کرد.

ترامپ همواره نشان داده تاب انتقاد علیه عملکرد خود را ندارد و به سیاست چند جانبه گرایی و پای بندی به اصول و معاهدات جهانی و سازمان ها و نهادهای بین المللی نیز متعهد نیست، چنان که پیش از این نیز از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، یونسکو ومعاهداتی چون مقابله با تغییرات آب و هوایی خارج شده، اکنون نیز سازمان جهانی بهداشت را تهدید به قطع کمک های مالی کرده و فشارها را برای استعفای رییس این سازمان افزایش داده است.

رییس جمهوری آمریکا در حساب توییتری خود نوشت :سازمان جهانی بهداشت مرتکب اشتباه بزرگی شد. بنا به دلایلی این سازمان عمدتا از سوی آمریکا تامین مالی می شود اما در عین حال بسیار چین محور است. ما این موضوع را به خوبی بررسی خواهیم کرد.

آمریکا اکنون در حالی جنگ علیه سازمان جهانی بهداشت را آغاز کرده است که جهان در بحران کرونا، نیازمند تبعیت از سیاست های جهانی در عرصه بهداشتی و پزشکی و مدیریت یکپارچه برای کنترل این بیماری است.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در این زمینه گفت: همکاری‌ جهانی برای مقابله با کرونا ضروری است.

آمار قربانیان کرونا در جهان به بیش از 82 هزار نفر رسیده است و سران کشورهای مختلف جهان نگران افزایش قربانیان و تاثیرات کرونا بر عرصه های اقتصادی و امنیت غذایی هستند، در این راستا به نظر می رسد کشورهای جهان با مدیریت سازمان جهانی بهداشت باید تنها یک هدف و آن هم کنترل و نابودی کرونا را دنبال کنند؛در چنین شرایطی تنش آفرینی آمریکا تنها آمار قربانیان را بالا خواهد برد و بر ادامه شیوع و ماندگاری بیماری«کووید 19» تاثیرگذار خواهد بود.

کلیدواژه