احتمال صرفنظر عبدالله عبدالله از ادعای ریاست جمهوری با گرفتن امتیازی در ساختار دولت
(last modified 1399-02-01T06:04:35+00:00 )
ثور 01, 1399 10:34 Asia/Kabul

با توجه به شواهد موجود به نظر می رسد عبدالله عبدالله امتیازی را در ساختار دولت افغانستان در اختیار گرفته و از ادعای ریاست جمهوری صرفنظر کند

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان گفت: با توجه به شواهد موجود به نظر می رسد عبدالله عبدالله امتیازی را در ساختار دولت افغانستان در اختیار گرفته و از ادعای ریاست جمهوری صرفنظر کند.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: خبرهایی وجود دارد مبنی بر اینکه عبدالله عبدالله رهبری شورای مصالحه را به عهده گرفته اما این خبرها تائید نشده و یقینی در این زمینه حاصل نشده است.

وی افزود: با توجه به میانجی گری هایی که شده و شواهدی که وجود دارد به نظر می رسد آقای عبدالله امتیازی را در ساختار دولت افغانستان در اختیار بگیرد و از ادعای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری صرفنظر کند.

به گفته رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس بحث صلح در افغانستان هم برای امریکا و هم برای سیاستمداران افغان تبدیل به یک ابزار سیاسی شده و هدفی برای یک تغییر پایدار در افغانستان نیست که در قالب آن برای خشکانیدن ریشه های منازعه تلاش شود، این کشور در مسیر یک وفاق اجتماعی گام بردارد و نظامی برخاسته از این نظام اجتماعی روی کار بیاید که نشان دهنده اراده مردم این کشور باشد.

اشراق عنوان کرد: به هر صورت اهمیت مسئله صلح به حدی است که شورای عالی صلح از سال ها قبل ایجاد شده، ارگان دیگری به نام وزارت دولت در امور صلح ایجاد شد و اکنون هم صحبت از شورای مصالحه است و به این ترتیب کرسی هایی هم در نظر گرفته می شود تا خواسته های شخصی افراد مطرح نیز تامین شود.

این کارشناس سیاسی گفت: به نظر نمی رسد آن صلح پایداری که در قالب مطالعات اجتماعی مورد نظر است تحقق پیدا کند اما بصورت موقتی سیاستمدارانی که باهم درگیر هستند چه در صف طالبان و چه در سطح دولت می خواهند از فضای خسته کننده کنونی امتیازاتی را به دست بیاورند، از این لحاظ ممکن است طالبانی که در قطر فعال هستند و با کویته یا پیشاور پاکستان ارتباط دارند و سیاستمداران افغانستان باهم سازش هایی داشته باشند و نام همین سازش ها را مصالحه بگذارند.

اشراق با اشاره به درخواست اشرف غنی از طالبان برای آتش بس به دلیل شیوع ویروس کرونا و فرصت یابی بیشتر برای مقابله با آن و رد این درخواست از سوی طالبان و اینکه گفته اند آقای غنی می خواهد از این فرصت برای تجدید قوا استفاده کند، اظهار کرد: میان اشرف غنی و طالبان واگرایی ها و همگرایی هایی وجود دارد که اینگونه نمود پیدا می کند.

وی اضافه کرد: از آنجا که وضعیت حکومت اشرف غنی از ثبات کافی برخوردار نیست تلاش می کند که از بحران کرونا هم استفاده کند و بحث آتش بس را پیش بکشد و باید دید که آقای اشرف غنی تا چه حد می تواند آن حکومت فراگیر را که ادعا می کند به وجود آورد، به هر اندازه که توانایی و کارآمدی حکومت وی بیشتر باشد به همان اندازه اثرگذاری اش هم بیشتر خواهد بود و در صورتی که این اثرگذاری زیاد باشد ممکن است طالبان هم که اکنون به مذاکره با حکومت تن نمی دهند تغییراتی در سیاست خود ایجاد کنند.

 

کلیدواژه