نگاه تاکتیکی امریکا و طالبان به توافقنامه امضا شده، سبب افزایش ناامنی ها در افغانستان شده است
(last modified 1399-02-09T10:54:24+00:00 )
ثور 09, 1399 15:24 Asia/Kabul

امریکایی ها و طالبان به توافقنامه ای که امضا کرده اند نگاه تاکتیکی دارند و این موضوع سبب افزایش ناامنی ها در افغانستان شده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکایی ها و طالبان به توافقنامه ای که امضا کرده اند نگاه تاکتیکی دارند و این موضوع سبب افزایش ناامنی ها در افغانستان شده است.

عبدالشکور اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: انتظار می رفت پس از توافقنامه امریکا و طالبان میزان خشونت های طالبان کاهش پیدا کند اما شاهد بودیم که این گروه همچنان به عملیات نظامی و کار گذاشتن مین های کنار جاده ای و حتی حملات به اهداف غیرنظامی ادامه داد چنانکه در چند روزی که از ماه مبارک رمضان گذشته این حملات هم به اهداف نظامی و هم به اهداف و مردم غیرنظامی شدید تر شده است.

وی افزود: این مسئله به دو موضوع برمی گردد یکی اینکه هم طالبان و هم امریکایی ها به این توافقنامه نگاه تاکتیکی دارند نه نگاه استراتژیک و اساسی، از این منظر طبق تحلیل تحلیلگران سیاسی، دولت امریکا به دنبال آن است که در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری یک حربه سیاسی و یک دستاورد در بیرون از امریکا داشته باشد و آن را به مردم خودعرضه کند. دیگر اینکه طالبان با استفاده از این فرصت تا حدی از فشارها بر خود بکاهند و بتوانند به امتیازات سیاسی دست پیدا کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی این در حالی است که در عمل شاهد عمل به تعهداتی که در توافقنامه ذکر شده نبوده ایم و امریکایی ها هم فشار و یا تهدیدی را به خاطر نقض مواد توافقنامه متوجه طالبان نکرده اند.

این کارشناس افغان تصریح کرد: اکنون زمان آن است که مواد توافقنامه مرحله به مرحله به اجرا در بیاید، هرچند بخشی از توافقنامه که آزادی زندانیان دو طرف بوده به طور نسبی اجرا شده که البته چگونگی آن مورد انتقاد جدی قرار دارد و طالبان عنوان می کنند که زندانیان آزادشده افراد مورد نظر آنان نبوده اند و دولت هم عنوان می کند افرادی را که طالبان به عنوان نیروهای نظامی افغان آزاد کرده اند غیرنظامیانی بوده اند که طالبان آن ها را به اسارت گرفته بودند.

اخلاقی گفت: موضوع دیگر مسئله صلح افغانستان و بحث توافقنامه امریکا و طالبان است در این موضوع امریکایی ها، پاکستانی ها، عرب ها و حکومت افغانستان دخیل هستند و در مجموع کلاف سردرگمی به وجود آمده که پارامترها در حال تغییر است و به همین دلیل نمی توان پیش بینی دقیق و واضحی در این زمینه ارایه داد.

این کارشناس افغان اظهار کرد: بصورت کلی طالبان یک هدف اساسی دارند که عبارت از دستیابی به قدرت است و در دست گرفتن حاکمیت افغانستان است که برای رسیدن به این هدف از هر وسیله و فرصتی استفاده می کنند. امریکایی ها هم آنگونه که در گذشته شعار می دادند به دمکراسی و مواردی مانند آن توجهی نداشته و علاقه ای هم ندارند که منافع خود را تحت تاثیر این شعارها قرار دهند. 

وی اضافه کرد: امریکایی ها به دنبال خرید زمان هستند تا از فشارها بر خود کاسته و نیروهای خود را به شکل آبرومندانه ای از افغانستان خارج کنند.

 

کلیدواژه