ثور 11, 1399 15:16 Asia/Kabul

امریکا حمایت های خود از حکومت افغانستان را کاهش داده و به دنبال مسلط کردن طالبان بر سرنوشت مردم افغانستان است

عضو پارلمان افغانستان گفت: امریکا حمایت های خود از حکومت افغانستان را کاهش داده و به دنبال مسلط کردن طالبان بر سرنوشت مردم افغانستان است.

حفیظ الله جلیلی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: حملات طالبان در افغانستان پس از امضای توافقنامه این گروه باطالبان به شدت افزایش یافته و این در حالی است که کشورهای عربی و پاکستان هم طالبان را تقویت می کنند.

وی افزود: این گروه در این روزها تلاش دارد که کنترل یک یا دو ولایت مرزی افغانستان را در اختیار بگیرد و حتی در آنجا اعلام حکومت کند.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان اینکه امریکا با نادیده گرفتن حکومت افغانستان با طالبان توافقنامه امضا کرد ناامید کننده بود و طالبان هم به جای کاهش حملات، بر حملات خود افزودند که در حقیقت امریکایی ها با امضای توافقنامه با طالبان بر افزایش خشونت این گروه تاثیرگذار بودند.

جلیلی عنوان کرد: در چنین شرایطی در صورتی که اشرف غنی و عبدالله عبدالله باهم کنار نیایند بار دیگر افغانستان به سوی بحران کشیده شده و طالبان بار دیگر بر مردم این کشور مسلط خواهند شد.

وی اظهار کرد: کاهش یک میلیارد دالری کمک های امریکا به افغانستان بیانگر آن است که امریکایی ها دیگر توجهی به این کشور و حکومت آن ندارند و به دنبال آن هستند که طالبان را بر مردم افغانستان مسلط کنند، دیگر کشورهای خارجی هم با نگاه به امریکا کمک های خود به افغانستان را کاهش خواهند داد.

جلیلی تاکید کرد: در این شرایط برای برون رفت از وضعیت بن بست کنونی در افغانستان، اشرف غنی و عبدالله عبدالله باید اختلافات خود را کنار بگذارند و یک حکومت مقتدر را از درون خود افغانستان، سیاسیون و نخبگان کشور، رهبران جهادی و نخبگانی که خانه نشین هستند به وجود آورند.

 

کلیدواژه