ثور 14, 1399 14:11 Asia/Kabul

در توافقنامه صلح امریکا و طالبان منافع دو طرف مطابق خواست خودشان لحاظ شده اما توجهی به منافع دولت و مردم افغانستان نشده است

عضو ارشد هیات اجرایی شورای عالی صلح افغانستان گفت: در توافقنامه صلح امریکا و طالبان منافع دو طرف مطابق خواست خودشان لحاظ شده اما توجهی به منافع دولت و مردم افغانستان نشده است.

محمد اسماعیل قاسمیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در این توافقنامه منافع امریکا و  طالبان تامین شده و حتی آزادی زندانیان طالبان که در اختیار دولت افغانستان هستند نیز در آن درج شده اما به مسئله صلح دولت افغانستان و طالبان چندان توجهی نشده است.

وی با یادآوری جمله ای از بی نظیر بوتو صدر اعظم فقید پاکستان مبنی بر اینکه طالبان تنها توسط پاکستان ایجاد نشد بلکه امریکا، انگلیس و عربستان سعودی هم در ایجاد آن همکاری کردند طالبان پدیده ای پیچیده خواند.

به گفته این عضو شورای عالی افغانستان امریکا که از هزاران کیلومتر فاصله آمده و در افغانستان سرمایه گذاری کلانی کرده مسلماً اهداف کوتاه مدت، میان مدت و درازمدتی دارد و افغانستان را به دلیل ارزش ژئوپولیتیک و ژئو استراتژیکی که دارد برای استقرار خود انتخاب کرده و طی سال های گذشته این اهداف را دنبال کرده است.

آقای قاسمیار با بیان اینکه کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران اهداف دیگری را دنبال می کنند به به تلاش های جمهوری اسلامی ایران در راستای برقراری صلح در افغانستان اشاره و عنوان کرد: این تلاش ها و حمایت ها از زمان اجلاس بن تاکنون ادامه داشته است.

وی اظهار کرد: دو کشور مرزهای طولانی باهم دارند و صلح و ثبات در افغانستان ارتباط مستقیم با صلح و ثبات در ایران دارد اما امریکا اهداف استراتژیک خود را در این زمینه دنبال می کند.

این صاحبنظر سیاسی افغان در رابطه با مدیریت مسئله صلح در افغانستان هم گفت: دولتمردان، رهبران جهادی، متنفذین و سیاستمداران افغانستان هماهنگی لازم را در این زمینه باهم ندارند و اختلاف نظرات فراوان است، دشمنان هم از این وضعیت به نفع خود استفاده کرده اند و مردم افغانستان بیشترین رنج و عذاب را از این ناحیه متحمل شده اند.

به گفته آقای قاسمیار افغانستان دچار وضعیتی شده که طرف های مختلف و مخالف با یکدیگر می جنگند و نیروهای یکدیگر را می کشند، در حالیکه هر طرف خود را مسلمان و مومن و طرف مقابل را غیر مسلمان می دانند و دشمنان هم از این وضعیت سوء استفاده می کنند.

این کارشناس افغان تاکید کرد: در چنین شرایطی طرفین نباید به خاطر منافع خود به این روند ادامه دهند، طالبان نباید به خاطر منافع خود به کشتار ادامه بدهند و طرف حکومت هم نباید این وضعیت را دوام دهد، کسانی که کشته می شوند مردم افغانستان هستند و دوام این شرایط موجبات شادی دشمنان را فراهم می کند.

وی اضافه کرد: طرفین باید به خواست مردم توجه داشته باشند، اختلافات را کنار بگذارند و هرچه زودتر یک آتش بس موقت اعلام و بعد باهم مذاکره و صلح کنند تا کشور از این وضعیت نجات پیدا کند.

 

کلیدواژه