ثور 19, 1399 12:15 Asia/Kabul
  • دیدار « زلمی خلیل زاد » با مذاکره کننده ارشد طالبان در قطر
    دیدار « زلمی خلیل زاد » با مذاکره کننده ارشد طالبان در قطر

« زلمی خلیل زاد»نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در دیدار با رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر درباره توافقنامه امضاء شده صلح بین دو طرف ، گفتگو کرد.

 «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر از طریق توئیتر اعلام کرد،  «زلمی خلیل زاد» و هیات همراه وی  با «ملا عبدالغنی برادر»، مذاکره کننده ارشد گروه طالبان در دوحه  پایتخت قطر دیدار و درباره بن بست دراجرای توافقنامه  قطر گفتگو کرد .
سفر خلیل زاد به دوحه و دیدار با هیات سیاسی طالبان در حالی انجام گرفته است که این گروه آمریکا را به تخطی از توافقنامه  قطرو ادامه حملات  به طالبان  در افغانستان متهم کرده است .

خلیل زاد با سفر به دوحه قطر و سپس به هند و پاکستان ، تلاش می کند از شکست زودهنگام توافقنامه به اصطلاح صلح با طالبان جلوگیری کند .

خلیل زاد که توافقنامه صلح با طالبان را دستاورد خود برای دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می داند،نگران برهم خوردن این توافق است و بنا به این دلیل در سفری منطقه ای قصد دارد  از ظرفیت کشورهای منطقه برای توافقنامه دوحه استفاده کند.

با گذشت حدود دو ماه از امضای توافق صلح بین آمریکا و طالبان،این گروه به این نتیجه رسیده است که کاخ سفید به مفاد این توافق و تعهدات خود در آن پایبند نیست وباید با درپیش گرفتن سازوکارهایی بتواند واشنگتن را به اجرای این توافقنامه وادار کند.

با وجود آنکه پیش از این هم یکبار هیات از دولت آمریکا با طالبان درباره توافق دوحه رایزنی کرده اند اما تاکنون نشانه ای از پیشرفت در اجرای این توافق دیده نشده است.

در چنین شرایطی گروه طالبان با هدف اعمال فشار بر آمریکا در جهت پایبند کردن این کشور به اجرای تعهدات خود بر حملات خود در افغانستان افزوده است،در حالی که طالبان متعهد شده بودند در چارچوب امضای توافق صلح از درگیری و خشونت در این کشور بکاهند.

بدعهدی آمریکا در قبال توافقنامه صلح با طالبان که موجب شده تا این گروه تعهد به کاهش خشونت ها در افغانستان را بارها نقض کند،موجب تشدید ناامنی ها در این کشور و بروز چالش های بیشتری برای مردم افغانستان شود.

این در حالی است که ملت و دولت افغانستان انتظار داشتند با امضای توافقنامه صلح بین آمریکا و طالبان،اجرای دو تعهد مهم از سوی طرفین مشتمل بر کاهش خشونت ها در افغانستان و شروع روند تدریجی خروج نظامیان آمریکایی از آن کشور،زمینه را برای برقراری ثبات و آغاز مذاکرات بین الافغانی فراهم کند.

در شرایط کنونی که آمریکا گامی در مسیر انجام تعهدات خود در قبال توافق با طالبان برای خاتمه جنگ در افغانستان برنداشته است،این نگرانی در این کشور بشدت تقویت شده است که روند صلح بیش ازگذشته با پیچیدگی و دشواری بیشتری مواجه شود.

البته باید توجه داشت که عدم پایبندی کاخ سفید به توافق صلح دوحه نیز هزینه هایی سنگینی برای این کشور بدنبال خواهد داشت که از سرگیری جنگ و درگیری علیه نظامیان آمریکایی از سوی طالبان در افغانستان و همچنین تشدید انتقادها به ترامپ در خصوص آشفتگی راهبردی در مواجهه به تحولات این کشور به دشوار شدن شرایط برای وی در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا منجر شود.

این گونه مسائل موجب شده تا خلیل زاد در سفری منطقه ای در مقصد نخست به قطر برود و در دیدار با رئیس دفترسیاسی طالبان در دوحه درباره اجرای توافق صلح با این گروه گفتگو کند و در مقاصد بعدی این سفر نیزبتواند  از نفوذ پاکستان بر صحنه تحولات افغانستان استفاده کند.

  

کلیدواژه