دولت امریکا به دنبال صلحی نسبی در افغانستان در راستای بهره برداری از آن به عنوان یک دستاورد است
(last modified 1399-02-22T09:07:13+00:00 )
ثور 22, 1399 13:37 Asia/Kabul

دولت امریکا به دنبال آن است که یک صلح نسبی در افغانستان ایجاد شود تا بتواند از آن به عنوان یک دستاورد برای خود بهره برداری کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: دولت امریکا به دنبال آن است که یک صلح نسبی در افغانستان ایجاد شود تا بتواند از آن به عنوان یک دستاورد برای خود بهره برداری کند.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان به هندوستان و اینکه خواستار نقش فعال آن کشور در قضایای افغانستان شده عنوان کرد: هندوستان طی حدود دو دهه گذشته نقش مثبتی در بازسازی افغانستان داشته و دولت و مردم افغانستان از نقش آن کشور در قضایای مهم داخلی و خارجی افغانستان راضی بوده اند.

وی اظهار داشت: پاکستان در خصوص روابط امریکا با هند نگرانی هایی دارد و گمان می رود که مواضع منفی اتخاذ کند. هرچند برخورد ظاهری مقامات پاکستانی در رابطه با مسایل افغانستان از جمله مسئله صلح همواره مثبت بوده اما عملکرد مثبت و سالمی نداشته اند از  اینرو مردم و دولت افغانستان در مورد عملکرد پاکستانی ها نگرانی هایی دارند اما در مورد کمک و همکاری هندی ها تردیدی ندارند.

به گفته این کارشناس سیاسی در مسئله صلح و امنیت افغانستان هند همواره تلاش کرده که نقش مثبتی داشته و کمک کننده باشد و هیچ گاه در این مسیر سنگ اندازی نکرده و به نظر می رسد که به این سیاست خود در قبال افغانستان ادامه دهد.

مظفری در مورد درخواست خلیلزاد از هند برای ایفای نقش فعال در روند صلح افغانستان و گفت و گوی مستقیم با طالبان درباره نگرانی های امنیتی خود اظهار کرد: هند از قدرت های منطقه ای و یک کشور اثرگذار در قضایای منطقه است و امریکا بر این نظر است که این کشور می تواند نقش ویژه ای در مسئله صلح افغانستان ایفا کند. امریکا به دنبال آن است که در تفاهم با طالبان به نحوی پای خود را از مسایل افغانستان خارج کند.

وی عنوان کرد: دولت دونالد ترامپ درپی آن است که یک صلح نسبی در افغانستان برقرار کرده و از آن به عنوان یک دستاورد برای خود استفاده کند به همین دلیل می خواهد هند را هم وارد قضایا کرده و از موقعیت آن کشور برای این منظور استفاده کند و اطمینان حاصل کند که هند اقدامات پنهانی در رابطه با افغانستان انجام نمی دهد و در مسیر برنامه های امریکا هم سنگ اندازی نمی کند.

مظفری با اشاره به هشدار اخیر وزارت دفاع امریکا به طالبان مبنی بر اینکه اگر حملات خود را متوقف نکنند مسئله خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را مجدداً بررسی می کنند، گفت: طالبان گروهی منسجم و یکدست نیستند و تفاوت دیدگاه میان آنان وجود دارد چنانکه حامیان متفاوتی هم دارند.

وی اضافه کرد: طالبان از یکسو با امریکایی ها به توافق می رسند و عنوان می کنند که خشونت ها را کاهش می دهند و از سوی دیگر خشونت ها را افزایش می دهند که این موجب ناکامی برنامه های دولت امریکا و سلب اعتماد دولت افغانستان در مورد روند صلح امریکا و طالبان هم شده است و به همین دلیل در رابطه با آزادی زندانیان طالبان به کندی عمل می کند.

 

کلیدواژه