ثور 24, 1399 15:42 Asia/Kabul
  • هشدار طالبان درخصوص تشدید حملات در افغانستان
    هشدار طالبان درخصوص تشدید حملات در افغانستان

در حالی که دولت افغانستان روند آزادی زندانیان طالبان را متوقف کرده است، سخنگوی این گروه هشدار داد که درصورت عدم آزادی زندانیانش، حملات خود را تشدید می‌ کند.

"ذبیح‌الله مجاهد" سخنگوی طالبان درباره تشدید حملات توسط این گروه به «ای‌بی‌سی نیوز» گفت، این گروه در حال حاضر از 40 درصد ظرفیت نظامی‌اش استفاده می‌کند.

مجاهد همچنین هشدار داد: اگر کابل 5 هزار زندانی را آن گونه که توافق شده آزاد نکند، حملات‌ طالبان افزایش خواهد یافت. 

این در حالی است که سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان پیشتردر یک نشست خبری از توقف روند آزادی زندانیان طالبان خبر داد.

فیصل اظهار داشت تا زمانیکه شمار زندانیان نیروهای آزاد شده توسط طالبان به 200 نفر مورد توافق نرسد، روند آزادی زندانیان طالبان نیز متوقف می‌شود.

هشدار طالبان درباره تشدید حملات ضد نیروهای دولتی افغانستان پس از آن صورت گرفت که این گروه بر خلاف توافق اولیه با مقامات این کشوردرباره آزادی زندانیان ،تنها بخشی اندکی ازنیروهای امنیتی افغان را آزاد کرده است که این مسئله نشانه ای زیاده خواهی طالبان در فرایند مبادله زندانیان است.

طالبان که  ازنخستین ساعات اولیه پس از امضای توافقنامه صلح با آمریکا در دوحه پایتخت قطر ،تعهد برای کاهش خشونت ها در افغانستان را نقض کرده اند به بهانه توقف روند آزادی زندانیان این گروه توسط دولت این کشور ،درباره تشدید حملات خود هشدار داده اند که این موضوع دورنمای مذاکرات احتمالی بین الافغانی را با ابهامات بسیاری مواجه خواهد کرد.

در حالی طالبان قصد دارد خشونت ها در افغانستان را تشدید کند که تصمیمات این گروه علت اصلی برهم خوردن روند تعاملی با دولت این کشور است.

پس از انعقاد توافق صلح دوحه بین آمریکا و طالبان؛این امیدواری در بین مردم افغانستان به وجود آمد که این گروه با تغییردر راهبرد غیر منعطف گذشته خود به برنامه آشتی ملی در این کشور بپیوندد اما سلسله اقدامات اخیر طالبان اخیر در مسیرخلاف استقرار صلح از جمله ادامه خشونت ها و همچنین عمل نکردن دقیق به تعهد خود برای آزادی زندانیان دولت افغانستان ؛امیدها را به یاس تبدیل کرده است.  

این نگرانی در بین مقامات دولت افغانستان وجود دارد حتی با آزادی همه  5 هزار زندانی طالبان بازهم این گروه به الزامات برقرای صلح از جمله ورود به روند گفتگوهای بین الافغانی متعهد نماند و حتی آزادی زندانیان طالبان به تشدید خشونت ها منجر شود. 

"احمد سعیدی"، کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان می گوید:

 رهایی زندانیان طالبان متضمن صلح و امنیت در افغانستان شود، اقدام نیک و قابل ستایش است؛ اما تجارب گذشته نشان داده است رهایی مخالفین دولت افغانستان از زندان ها بر علاوه اینکه به کاهش جنگ و خشونت کمکی نکرده بلکه صفوف مخالفین را زیادتر تقویت کرده است.

درشرایطی که دولت افغانستان اعتمادی به وعده طالبان برای برگزاری مذاکرات دو جانبه پس ازآزادی همه زندانیان این گروه ندارد منطقی است که مقامات این کشور ،رهایی تعداد بیشتری از 5 هزار زندانی طالبان را به روند پیشرفت این گفتگوها مشروط کند تا گرفتارتبعات بدعهدی این گروه در پایان دادن به جنگ و خشونت در افغانستان نشود.

بر اساس تجارب گذشته پیش بینی می شود که طالبان این بارهم از حربه افزایش خشونت ودرگیری برای وادار کردن طرف های مقابل در جنگ افغانستان برای گرفتن امتیازات استفاده کند.

 

کلیدواژه