ثور 28, 1399 12:29 Asia/Kabul
  • تنش دولت افغانستان و امریکا بر سر حملات کابل و ننگرهار
    تنش دولت افغانستان و امریکا بر سر حملات کابل و ننگرهار

دولت افغانستان پس از تأکید «زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان مبنی بر دست داشتن داعش در حملات کابل و ننگرهار و تبرئه طالبان، از وی خواست اسناد خود را در این ارتباط ارائه دهد.

 سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان پس از آن خواستار ارائه سند توسط نماینده امریکا  برای ادعای خود شد که خلیل زاد،  طالبان را تبرئه کرد و گفت  حملات کابل و ننگرهار،   کار داعش بوده است.

جاوید فیصل  در  نشستی خبری  در کابل گفت در صورتی که خلیل‌زاد سندی در این باره در اختیار دارد، آن ‌را به  دولت و مردم افغانستان ارائه دهد .حملات تروریستی اخیر  ننگرهار  و  کابل  که پنجاه  کشته بر جای گذاشت  ، امریکا و افغانستان  را در مقابل هم قرار داده است.

اختلاف نظر آمریکا باافغانستان درباره منشاء حملات اخیر در کابل و ننگرهار درچارچوب راهبرد فریبکارانه کاخ سفید در عرصه تحولات این کشور است.

در شرایطی زلمای خلیل زاد داعش را مسئول حملات تروریستی اخیر در کابل و ننگرهار می داند و طالبان را از دخالت در این حملات تبرئه می کند که این گروه  پس از امضای توافقنامه صلح با آمریکا در 29 فوریه در دوحه پایتخت قطر به تعهد خود برای کاهش سطح خشونت ها وفادار نماند و بارها این تعهد خود را نقض کرده است.

حتی به تازگی گروه طالبان با انتشار بیانیه ای دولت و ملت افغانستان را به تشدید حملات و افزایش خشونت و درگیری در این کشور تهدید کرد.

برغم آنکه توافقنامه صلح دوحه بین طالبان و آمریکا به دلیل اتهام متقابل آنان درباره عدم پایبندی یکدیگر به مفاد توافق به شکست  کامل نزدیک شده است،خلیل زاد در تلاش است تا کاخ سفید را از گرفتار شدن در ناکامی دیگری در افغانستان برهاند و در همین راستا مدعی شده است که طالبان در حملات تروریستی اخیر در کابل و ننگرهار دخالتی نداشته است.این در حالی است که این دیدگاه وجود دارد که این حملات حتی با فرض انجام آن توسط گروه تروریستی داعش ،اجرای آن بدون حمایت طالبان امکانپذیر نبوده است.

در این شرایط این پرسش مطرح می شود که اختلاف و تنش آمریکا و افغانستان چرا مجددا اوج گرفته است ؟ امضای توافقنامه صلح دوحه بین آمریکا و طالبان بدون در نظر گرفتن ملاحظات دولت افغانستان و همچنین قید شدن برخی مفاد در آن که تعهداتی را برای این کشور از جمله در خصوص آزادی همه زندانیان طالبان قبل از برگزاری مذاکرات بین الافغانی ایجاد می کند سبب شده تا ملت و دولت افغانستان بشدت از این اقدامات یکجانبه کاخ سفید خشمگین باشند.

بلقیس داود پژوهشگر ارشد در دانشگاه «اُ پی گلوبال» بر این باور است که توافقنامه قطر منحصراً بین آمریکا و طالبان انجام شد و دولت افغانستان در آن نقشی نداشت.

تعهد آمریکا برای آزادی همه زندانیان طالبان در افغانستان موجب شده است تا رویکرد دولت این کشور در اعمال ملاحظات منطقی و ملی برای محدود ساختن روند ازادی زندانیان این  گروه  و گفتگوهای بین الافغانی به تاخیر بیافتد که مسبب پدیداری این شرایط نیز دولت ترامپ است.

بنا به همین ملاحظات است که دولت افغانستان مبرا دانستن طالبان در حملات اخیر تروریستی از جمله در کابل و ننگرهار از سوی نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان را جلوه دیگری از فریبکاری کاخ سفید در عرصه تحولات این کشور بداند.در حالی خلیل زاد بر عدم دخالت طالبان در این حملات اصرار دارد که فرماندهان ارشد نیروهای خارجی در افغانستان بر رعایت نشدن مفاد توافق دوحه درباره کاهش خشونت ها از سوی طالبان اذعان دارند.

سخنان چندی پیش ژنرال «اسکات میلر» فرمانده نظامیان تروریست آمریکایی وناتو در افغانستان درباره آنکه حملات طالبان در مناطق مختلف افغانستان پس از امضای توافق دوحه افزایش یافته است بخشی از این اعترافات است.

کلیدواژه