مصلحت اندیشی در انتصابها، عامل سقوط قندوز
(last modified Tue, 11 Oct 2016 06:12:53 GMT )
میزان 20, 1395 10:42 Asia/Kabul
  • مصلحت اندیشی در انتصابها، عامل سقوط قندوز

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، مصلحت اندیشی در انتصاب افراد را عامل اصلی سقوط قندوز به دست طالبان دانست.

وی با اشاره به افزایش حملات طالبان به «قندوز»، «هلمند»، «ارزگان» و دیگر مناطق این کشور گفت: حملات این گروه و پیشروی آنان، به دلیل ناتوانی نیروهای افغان نیست، بلکه ناشی از مصلحت اندیشی ها در سپردن وظایف مهم به افراد ناتوان و نالایق بوده است. غنی درسخنان خود با بیان این که دشمنان افغانستان تنها گروه تروریستی داعش و طالبان نیستند، افزود: عناصر مفسدی که در مقابل اصلاحات مقاومت می کنند نیز به اندازه این دو گروه خطرناک هستند.

درگیری های یک هفته قبل در قندوز باعث بی خانمانی هزاران خانواده در این شهر شده است. دور تازه حملات طالبان در افغانستان به ویژه در ولایت قندوز موجب افزایش نگرانی ها از سقوط کامل این ولایت توسط طالبان شده است. گزارش ها حاکی از آن است که بخش هایی از ولایت قندوز در اختیار طالبان قرار دارد و ارتش افغانستان تلاش می کند این مناطق را از اشغال تروریست ها خارج کند. گروه طالبان در حال حاضر در مناطق مختلف افغانستان از جمله در هلمند و ارزگان در حال نبرد با نیروهای ارتش این کشور با هدف اشغال مناطقی از این ولایت ها است. در چند روز گذشته و با افزایش پیشروی های طالبان در شهر لشگرگاه مرکز ولایت هلمند، شورای امنیت ملی افغانستان در هلمند حالت فوق العاده اعلام کرد تا از طریق تمرکز ملی بر شرایط بحرانی این ولایت، بتواند از طریق بسیج امکانات، نیروهای طالبان را به عقب براند.

سخنان اشرف غنی درباره مصلحت اندیشی در انتصاب افراد که وی آنرا علت سقوط بخش هایی از ولایت قندوز توسط طالبان می داند، از دو زاویه قابل تحلیل و ارزیابی است.

نخست آنکه این موضع رئیس جمهوری افغانستان نشان می دهد که وی در انتصاب مقامات محلی در قندوز، به تنهایی تصمیم نگرفته بلکه مجبور شده است بر اثر فشارها و مصلحت اندیشی شخصیت های ذی نفوذ، با انتصاب برخی افراد در قندوزموافقت کند که نوعی اعتراف به ضعف مدیریتی تعبیر می شود.

دوم این که اظهارات غنی می تواند حاکی از این باشد که وی در انتصاب افراد در سمت های محلی در قندوز دخالت نداشته و تصمیم گیرندگان در این زمینه هم بدون توجه به شایستگی افراد، در واگذاری مسئولیت ها مصلحت اندیشی کرده اند.

چندی پیش هم برخی مسئولان قندوز هم علت اصلی پیشروی های طالبان در این ولایت را ناشی از خیانت برخی مقامات ملی و محلی دانستند. شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان هفته گذشته اعلام کردند که معامله های پشت پرده، باعث سقوط شهر قندوز شده است. برای دومین بار در یکسال گذشته است که بخش هایی ازقندوز توسط طالبان اشغال شده است. سال گذشته هم این گروه توانست شهر قندوز مرکز ولایت قندوز را مدت دو هفته اشغال کند.

درخواست شماری از نمایندگان مجلس درباره لزوم تحقیق درباره علت سقوط بخش هایی از ولایت قندوز و سخنان محمد اشرف غنی درباره مصلحت اندیشی در واگذاری مسئولیت ها که از نظر وی علت تصرف قندوز توسط طالبان شده است، ممکن است به تشکیل کمیته حقیقت یاب در این زمینه منجر بشود.

کلیدواژه