جوزا 04, 1399 12:31 Asia/Kabul
  • تجارت دریایی ایران و ونزوئلا؛ هشدار روحانی به آمریکا
    تجارت دریایی ایران و ونزوئلا؛ هشدار روحانی به آمریکا

رئیس جمهوری ایران با اشاره به برخی تحرکات آمریکایی‌ها در دریای کارائیب، گفت: اگر نفتکش‌های ایرانی در دریای کارائیب یا در هر کجای جهان ازسوی آمریکایی‌ها دچار مشکل شوند، متقابلا برای آنان مشکل به‌وجود خواهد آمد.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران روز شنبه در گفت وگوی تلفنی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر تصریح کرد: ایران همواره حق مشروع دفاع از حاکمیت، تمامیت‌ارضی و تامین منافع ملی را برای خود قائل است و امیدواریم آمریکایی‌­ها مرتکب خطا نشوند.
تجارت دریایی ایران و ونزوئلا با واکنش‌های مختلف آمریکایی‌ها روبه‌رو شده است. دولت کنونی آمریکا که درپی خروج از برجام، تحریم‌ها ضد ایران را تشدید کرده است، اکنون حرکت آزاد نفتکش‌های ایرانی را در آب‌های آزاد تحمل نمی‌کند. 
حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا، اهمیت تجارت دریایی را نشان می‌دهد. اکنون بیش از 90 درصد تجارت جهانی از طریق حمل‌ و نقل دریایی انجام می‌شود و در چنین شرایطی، حضور در آب‌های بین‌المللی محدود به کشور خاصی نیست و همه کشورها می‌توانند از این حق دریایی استفاده کنند. 
بیشترین حجم تجارت جهانی از راه دریا، وجود منابع  نفت و گاز در دریا و اهمیت امنیت دریایی مورد توجه کشورهاست، چرا که نقش آن در اقتصاد و زندگی مردم جهان به‌ویژه در حال حاضر غیرقابل انکار است.  
موقعیت جغرافیایی و دسترسی ایران که در جنوب و از طریق خلیج ‌فارس و دریای عمان به آب‌های آزاد و از شمال به کشورهای حاشیه دریای خزر متصل است، ازجمله کشورهای برخوردار جهان در حوزه ارزشمند و فعال دریانوردی است.
همزمان با توجه ایران به نقش راهبردی تجارت دریایی، امنیت در دریا و آب‌های آزاد را مورد تاکید قرار داده است و ماموریت ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش ایران در آب‌های بین‌المللی و حضور در آبراه‌های راهبردی مسئولیت‌پذیری ایران را برای همکاری‌جمعی در تحقق امنیت دریایی نشان می‌دهد.  
در چنین شرایطی، حرکت نفتکش‌های ایرانی به مقصد ونزوئلا حقی مشروع و تصریح شده در قوانین بین‌المللی است و هرگونه مزاحمتی دریایی از سوی آمریکا با واکنش قاطع ایران روبه‌رو خواهد شد.    
در همین چارچوب، سردار سرتیپ «حسین دهقان» مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور دفاعی روز شنبه در گفت وگو با خبرگزاری ایران‌پرس، در واکنش به ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره عواقب بد تجارت دریایی ایران با ونزوئلا، گفت:  موضع ایران روشن است، هر اقدامی که آمریکایی‌ها انجام دهند، حتما اقدام ایران پشیمان‌کننده خواهد بود
ایران در طول تاریخ شروع کننده درگیری نبوده است، مگر اینکه منافع ایران هدف قرار گرفته شود. ماجرای ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده مقاومت غرب آسیا و پاسخ قاطع ایران، نشان داد تهران همواره حق مشروع دفاع از حاکمیت، تمامیت‌ارضی و تامین منافع ملی را برای خود محفوظ می‌داند. 
وضعیت امروز جهان که با بیماری همه‌گیری کرونا روبه‌رو است، همکاری مشترک در همه عرصه‌ها به ویژه پزشکی و اقتصادی مورد توجه کشورهاست و تجارت دریایی ایران و ونزوئلا در همین چارچوب هم معنا می‌شود.

کلیدواژه