میزان 20, 1395 10:49 Asia/Kabul
  • تاسوعا و تشدید تدابیر امنیتی در پاکستان

همزمان با تاسوعای حسینی، دولت پاکستان از تشدید تدابیر امنیتی در این کشور خبر داد.

عبدالرزاق شیما، معاون دادستان کل پلیس کویته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که 35 دوربین در محل های برگزاری مراسم در روزهای محرم به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، تعبیه شده است.

به گفته وی، چهار هزار و 200 نیروی پلیس نیز مسئولیت تامین امنیت اماکن مقدس در این شهر را بر عهده دارند.

تدابیر امنیتی در پاکستان در حالی تشدید شده است که شیعیان در این کشور اخیرا با تهدید گروههای تروریستی روبرو شده اند و گفته می شود تروریستهای تکفیری اماکن شیعیان را به بمب گذاری تهدید کرده اند.

از دیدگاه محافل مختلف در پاکستان، مردم این کشور برای برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) در طول تاریخ نه تنها مشکلی نداشته اند بلکه سنی های این کشور نیز برای اهل بیت پیامبر (ص) و امام حسین (ع) احترام و ارادت ویژه ای قایل هستند.

این بدان معنا است که در شهرهای مختلف پاکستان عزاداری های مشترکی از جمله در کراچی و کویته در حسینیه ها و تکایا برگزار می شود.

بنابراین تروریسم و فرقه گرایی در پاکستان مساله ای وارداتی است که از سوی محافل وهابی هدایت و حمایت می شوند.

برخی از مدارس مذهبی در پاکستان از سوی جریانهای خشونت گرا و افراطی مانند وهابیون اداره می شوند و فرقه گرایی و خشونتهای مذهبی را ترویج می کنند.

بنابراین از دیدگاه محافل سیاسی پاکستان، برای ریشه کن کردن پدیده شوم فرقه گرایی و تروریسم در این کشور باید با مدارس مذهبی که خشونت را ترویج می کنند برخورد جدی صورت بگیرد.

این مدارس همچنین تامین نیروهای گروههای تروریستی و فرقه گرا مانند لشکر جهنگوی و سپاه صحابه را برعهده دارند.

کسانی که از مدارس مذهبی پاکستان فارغ التحصیل می شوند فقط جذب گروههای شبه نظامی می شدند واساسا دیگر گروهها و تشکیلات فعال این افراد را جذب نمیکنند.

از اینرو تحلیلگران براین اعتقادند، برای برقراری امنیت پایدار در پاکستان، دولت و ارتش و نیروهای امنیتی این کشور باید به طور ریشه ای با پدیده فرقه گرایی و تروریسم در پاکستان برخورد کنند.

هر چند تشدید تدابیر امنیتی ممکن است به طور مقطعی مانع از حملات تروریستی به عزاداران حسینی در پاکستان شود اما از نظر اصولی نمی تواند موجب ایجاد اطمینان در میان مردم این کشور شود.

موضوع برخورد با گروههای افراط گرا و تروریستی یکی از موارد اعتراض محافل مختلف در پاکستان است. زیرا بسیاری براین اعتقادند که دولت و ارتش پاکستان برخورد دوگانه با این گروهها دارند و همین موضوع باعث شده است به رغم اعلام موفقیت عملیات ضرب عضب ضد تروریستها از سوی ارتش، پاکستان همچنان با تداوم حملات تروریستی و فرقه گرایانه روبرو باشد.

در تاسوعا و عاشورای حسینی ارتش و دولت پاکستان با آزمون مهمی برای مهار فرقه گرایان و تروریستها روبرو هستند و مردم این کشور انتظار دارند به صورت قاطع و بدون اغماض با تروریستها و فرقه گرایان برخورد شود.

کلیدواژه