دولتمردان افغان از زنان استفاده ابزاری می کنند و برای آنان اهمیتی قائل نمی شوند
(last modified 1399-03-05T06:02:30+00:00 )
جوزا 05, 1399 10:32 Asia/Kabul

دولتمردان افغان از زنان استفاده ابزاری می کنند و برای آنان اهمیت و جایگاه خاصی قائل نیستند

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: دولتمردان افغان از زنان استفاده ابزاری می کنند و برای آنان اهمیت و جایگاه خاصی قائل نیستند.

پروین درانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به مجلسی که پیشتر بدون حضور زنان و با حضور بزرگان و رهبران سیاسی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: در زمان رقابت های انتخاباتی در افغانستان زنان بسیار تشویق می شوند و گفته می شود که زنان نیمی از پیکر جامعه هستند، از آنان خواسته می شود که در انتخابات شرکت و از حق رای خود استفاده کنند اما در زمان توزیع پست ها و دیگر اوقات به آن ها اهمیتی داده نمی شود.

وی افزود: مشکل اینجا است که به زنان به عنوان اشیاء می نگرند هم اکنون در ولسوالی ها برخوردهای نامناسبی با زنان می شود و از آن ها به عنوان ابزار استفاده می شود. گفته می شود که زنان باید در خانه بنشینند و به پرورش کودکان بپردازند و در آشپزخانه کار کنند. در بعضی مناطق در صورتی که مردان خانواده ها مرتکب قتلی شوند دختران آن ها را به عنوان خون بها به خانواده مقتول می دهند، در سیاست هم وضعیت به همین شکل است و به زنان اهمیتی داده نمی شود.

درانی با بیان اینکه سه دوره نماینده مردم در پارلمان بوده و در حال حاضر هم در مجلس حضور دارد و در ولسوالی های بسیار ناامن کابل مسئول کمپین انتخاباتی آقای غنی بوده عنوان کرد: از مجالسی که در ارگ ریاست جمهوری برگزار می شود اطلاعی ندارد و به مجلس اخیر هم دعوت نشده است.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان سیاستمداران افغانستان در گفت و گوهای خود و در توافقاتی که حاصل می شود زنان را نادیده می گیرند چنانکه در مذاکرات اخیر اشرف غنی و عبدالله عبدالله که به توافق میان آنان منجر شد نیز زنان حضور نداشتند.

وی اضافه کرد: این شیوه برخورد با زنان در افغانستان در حالی صورت می گیرد که در تمام ادوار زنان بیشترین رنج را کشیده اند و بیشترین قربانی را داده اند.

 

کلیدواژه