کرونا به زودی از بین نمی رود و محدودیت ها و شرایط قرنطینه باید آهسته آهسته برطرف شود
(last modified 1399-03-06T09:00:27+00:00 )
جوزا 06, 1399 13:30 Asia/Kabul

ویروس کرونا به این زودی ها از بین نمی رود و محدودیت ها و شرایط قرنطینه باید آهسته آهسته برطرف شود

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان گفت: ویروس کرونا به این زودی ها از بین نمی رود و محدودیت ها و شرایط قرنطینه باید آهسته آهسته برطرف شود.

وحیدالله مایار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد طرح وزارت صحت عامه افغانستان مبنی رفع محدودیت ها و قرنطینه بصورت تدریجی اظهار داشت: بر اساس مطالعات جهانی، ویروس کرونا به این زودی ها از بین نمی رود و کشورهای مختلف تلاش می کنند بیاموزند که چطور با وجود این ویروس زندگی کنند.

وی افزود: با توجه به پیامدهای منفی که شرایط قرنطینه و محدودیت های ناشی از آن دارد رهنمود سازمان های بین المللی بهداشت این است که شیوه زیستن با وجود ویروس کرونا آموخته شود، پیشنهادات مشخصی هم وجود دارد، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک از اهمیت ویژه ای برخوردار است ضمن اینکه باید از گشت و گذار غیر ضروری خودداری شود.

به گفته سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان در کنار مبارزه با ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا به آن باید برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن و رفع استرس و اضطراب هم تلاش شود، کرونا هنوز یک ویروس ناشناخته به شمار می رود و دانشمندان نتوانسته اند تاکنون درمان و یا واکسن آن را کشف کنند اما برای تداوم روند زندگی با رعایت نکات لازم بهداشتی روز به روز از محدودیت ها کاسته می شود.

مایار یادآور شد که در برخی کشورها دستور داده شده فروشگاه های بزرگ هم باز شود و مردم با رعایت نکات تذکر داده شده از آن ها استفاده کنند.

وی از مردم افغانستان به خاطر رعایت دستورات و نکات توصیه شده برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و نیز همکاری نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی و رسانه ها تشکر کرد و گفت آمار مبتلایان در این کشور نسبت به برخی کشورها بسیار پایین است.

این پزشک مسئول افغان عنوان کرد: نمی توان شرایط قرنطینه را برای مدت طولانی ادامه داد، موارد ابتلا هنوز وجود دارد اما برای مقابله باید راهکارهای دیگری به جز قرنطینه را در پیش گرفت.

وی اضافه کرد: در طرحی که وزارت صحت عامه برای رفع محدودیت ها به کابینه افغانستان ارایه کرده این محدودیت ها در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت کاهش پیدا می کند به گونه ای که در مرحله کوتاه مدت تا سه ماه بر رعایت بهداشت فردی، شستن دست ها، رعایت فاصله اجتماعی و جلوگیری از تجمعات در محیط های سرپوشیده و ارایه دروس مدارس و دانشگاه ها از طریق مجازی تاکید شده، در مراحل میان مدت و درازمدت هم پیشنهاداتی برای نهادها، وزارتخانه ها و ادارات و شیوه عملکرد آن ها ارایه شده است.

 

کلیدواژه