جوزا 09, 1399 10:52 Asia/Kabul
  • پیروزی مقاومت‌حداکثری ایران در برابر فشار حداکثری آمریکا
    پیروزی مقاومت‌حداکثری ایران در برابر فشار حداکثری آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به توهم نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، تاکید کرد، این آمریکاست که باید در برابر ایران به گزینه انتخاب روی آورد.

"بریان هوک"، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شده است، ایران دو گزینه پیش‌رو ندارد یا باید با آمریکا مذاکره کند یا اینکه آشوب اقتصادی خود را مدیریت کند.     

"عباس موسوی"، سخنگوی وزارت خارجه ایران پنجشنبه‌شب در توئیتر در واکنش به این ادعای هوک نوشت: ایران،  فشار حداکثری آمریکا را با مقاومت حداکثری، اراده پولادین و تکیه بر توانمندی‌های داخلی درهم شکسته است.

موسوی خطاب به آمریکایی‌ها تصریح کرد: یا شکست را بپذیرید و راه احترام به ملت ایران را در پیش گیرید یا همچنان به تحقیر، منفور بودن و انزوای بیشتر خود ادامه دهید.

آمریکا پس از اینکه برجام را توافقی دلخواه خود ندانست، با هدف امضای توافقی دیگر با ایران از توافق هسته‌ای خارج شد و سیاست فشار حداکثری را در برابر تهران در دستور کار خود قرار داد.

هدف آمریکا از اعمال تحریم‌های یکجانبه، تشدید فشار حداکثری ضد ایران بود تا به‌زعم خود تهران را پای میز مذاکره بکشاند تا توافق مورد دلخواهش  با ایران منعقد شود. امروز اما دو سال پس از خروج آمریکا از برجام نه فقط این سیاست آمریکا عملی نشد، بلکه ایران با دیپلماسی هوشمند و مقاومت حداکثری، آمریکا را در مرحله‌ای قرار داده است که راهی به‌جز انتخاب گزینه‌ها ندارد.   

پذیرفتن شکست و ناکامی در برابر مقاومت حداکثری ایران، یکی از گزینه‌های آمریکاست، چرا که در 2سال گذشته در سایه فشار حداکثری آمریکا نه ایران پای میز مذاکره رفته و نه فشارهای اقتصادی، دولت و حکومت ایران را با بحران روبه‌رو کرده است.

"استفان والت"، استاد دانشگاه هاروارد و کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به به تلاش آمریکا برای تغییر حکومت در ایران معتقد است در سایه فشار حداکثری آمریکا، حکومت ایران هیچ نشانه‌ای از فروپاشی نشان نمی‌دهد.

شاخصه‌های اقتصادی ایران با تکیه بر توانمندی‌های داخلی، بومی‌سازی در بیشتر بخش‌های صنعتی- اقتصادی و روی آوردن به اقتصاد سرمایه‌ای و نوآورانه نشان از موفقیت و پیروزی جمهوری اسلامی ایران در برابر فشار حداکثری آمریکا دارد.

اوج ناکارآمدی سیاست فشار حداکثری آمریکا در برابر ایران در دوران شیوع ویروس کرونا به نمایش درآمد. ایران در سایه دو ویروس کرونا و ویروس تحریم، توانسته است با دانش پزشکی کارآمد، بیماری کرونا را مدیریت و کنترل کند. همزمان ایران در تولید بسیاری از کالاهای پزشکی مرتبط با بیماری کرونا از جمله ماسک N95 و کیت‌های تشخیص کرونا به مرحله صادرات رسیده است.

علاوه بر این؛ تلاش آمریکا برای تداوم تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد، نشانه دیگری از شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا ضد ایران است.

حضور چهار فروند نفتکش ایرانی در سواحل ونزوئلا در اوج تحریم‌های آمریکا ضد ایران هم نمایش دیگری از ناکارآمدی سیاست‌های آمریکا ضد ایران درپی خروج از برجام است و این نشانه‌ها علاوه بر گزینه شکست، انتخاب گزینه انزوا در سطح جهان را در برابر آمریکا قرار داده  است. 

کلیدواژه