امتیازطلبی‌ها آغاز کار شورای عالی مصالحه را با مشکل مواجه ساخته است
(last modified 1399-03-10T10:02:46+00:00 )
جوزا 10, 1399 14:32 Asia/Kabul

اختلاف‌نظرات، امتیازطلبی‌ها و نبود دیدگاه واحد میان رهبران دخیل در فرآیند صلح، آغاز کار شورای عالی مصالحه را به تعویق انداخته و آن‌را با مشکل مواجه کرده است

عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان، گفت: اختلاف‌نظرات، امتیازطلبی‌ها و نبود دیدگاه واحد میان رهبران دخیل در فرآیند صلح، آغاز کار شورای عالی مصالحه را به تعویق انداخته و آن‌را با مشکل مواجه کرده است.

عبدالستار مراد، وزیر پیشین اقتصاد، در گفت‌گو با خبرنگار رادیو دری، درمورد اختلافات پیش‌آمده میان اعضای شورای عالی مصالحه به رهبری عبدالله عبدالله، اظهار داشت: اختلاف در داخل شورا وجود ندارد، چون هنوز این شورا ساخته نشده است، بلکه اختلاف در شیوه ترتیب و تشکیل آن وجود دارد.

وی افزود: جناح‌های مختلف اعضای خود را دارند و جمعیت اسلامی هم علاقمند است، تا در این شورا سهم جدی داشته باشد و شواری رهبری جمعیت اسلامی، دراین‌باره تصمیم‌گیری می‌کند.

مراد تاکید کرد: در افغانستان، منافع گروهی و حزبی در بساموارد بر منافع ملی ترجیح داده می‌شود، درحالی‌که صلح یک امر بزرگ، ملی و منطقه‌ای است و باید به آن اهمیت بیشتر داده می‌شد و این‌قدر فرآیند گزینش و ایجاد آن طولانی نمی‌شد.

این کارشناس سیاسی با اظهار امیدواری بر این‌که کار شورای عالی مصالحه زودتر شروع شود، گفت: توقع این بود که زودتر کار شورای عالی مصالحه آغاز شود و اگر بیشتر از این روند گزینش اعضاء، طول بکشد، به ضرر روند صلح و کشور تمام می‌شود.

وی افزود: امتیازطلبی‌های جناح‌های مختلف از یک‌طرف و از سوی دیگر، نبود اتحاد و روشن نبودن، طرح دید رهبرانی که در فرآیند صلح دخیل هستند، کار شورای مصالحه را طولانی کرده است.

محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله در 28 ثور 1399، براساس میانجی‌گری شخصیت‌های شناخته شده، توافق‌نامه سیاسی را امضاء کردند، که براساس آن غنی، ریاست جمهوری و عبدالله، ریاست شورای عالی مصالحه ملی را برعهده دارند.

 

کلیدواژه