دیدار هیات طالبان با نمایندگان دولت افغانستان در قطر
(last modified 1399-03-11T03:52:53+00:00 )
جوزا 11, 1399 08:22 Asia/Kabul
  • دیدارهیات طالبان با نمایندگان دولت افغانستان در قطر
    دیدارهیات طالبان با نمایندگان دولت افغانستان در قطر

هیات طالبان با نمایندگان دولت افغانستان در قطر دیدار و درباره صلح در آن کشور بحث و تبادل نظر کرد.

 فراهم کردن مذاکرات صلح میان طالبان با گروههای افغان، ادامه آزادی زندانیان دو طرف و حل بحران سیاسی در افغانستان از مهمترین موضوعات مورد بحث هیات پنج نفره این گروه با نمایندگان دولت در دوحه قطر بود.

در همین حال،هیات طالبان به سرپرستی "مولوی ضیاءالدین" روزپنج شنبه وارد کابل پایتخت افغانستان شد و از آزادی هشتاد تن از نیروهای دولتی این کشور از بند طالبان در ولایت های بغلان و  قندوز خبرداد. هیات طالبان پس از آن به کابل آمد که دولت اشرف غنی نهصد زندانی این گروه را از زندان‌های افغانستان آزاد کرد.

دیدار هیات طالبان با نمایندگان دولت افغانستان درقطر درحالی است که همچنان گره مذاکرات بین الافغانی باز نشده است و هر یک از آنها درصدد است تا پیش ازشروع این گفت وگوها، امتیازات قابل توجهی به طرف مقابل ندهد.

با وجود تعهد آمریکا برای آزادی زندانیان طالبان درچارچوب توافقنامه باصطلاح صلح در دوحه پایتخت قطر و فشارهای کاخ سفید بر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان برای آزادی کلی همه زندانیان طالبان، اما وی روند آزادی تدریجی را انتخاب کرد .

برغم آنکه دولت افغانستان تاکنون حدود دوهزار زندانی طالبان را آزاد کرده است، اما این گروه تاکنون حدود سیصد و پنجاه زندانی مشتمل بر نیروهای امنیتی افغانستان و مردم عادی را آزاد کرده که همین مسئله نشان می دهد کابل حسن نیت بیشتری برای ورود به روند مذاکرات بین الافغانی نشان داده است.

 در حالی دولت افغانستان حدود دو هزار زندانی طالبان را آزاد کرده است و به تازگی هم اشرف غنی فرمان رهایی دو هزارنفر دیگر از آنان را صادر کرده است، اما این گروه همچنان خواستار آزادی همه 5000 زندانی خود قبل از شروع گفت وگوهای بین الافغانی است.

دولت افغانستان نگران است که در صورت آزاد کردن همه زندانیان طالبان موقعیت خود در روند مذاکرات بین الافغانی را تضعیف کند و از این منظر با فشار و انتقاد مخالفان و رسانه های این کشور مواجه شود.

"احمد سعیدی"، کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان می گوید،

 رهایی زندانیان طالبان متضمن صلح و امنیت در افغانستان شود، اقدام نیک و قابل ستایش است؛ اما تجارب گذشته نشان داده است رهایی مخالفین دولت افغانستان از زندان ها  علاوه براینکه به کاهش جنگ و خشونت کمکی نکرده است، بلکه صفوف مخالفین را بیشتر تقویت کرده است.

به همین دلیل است که پیش بینی می شود  دولت افغانستان آزادی هزار زندانی باقیمانده طالبان را به توافق در جریان گفت وگوهای بین الافغانی مشروط کند، مسئله ای که در روزهای پس ازامضای توافق دوحه بین آمریکا و طالبان در 29 فوریه 2020،اشرف غنی بر آن تاکید کرده بود.

با توجه به دستور اخیر اشرف غنی برای آزادی دو هزار زندانی دیگر طالبان که در مجموع تعداد زندانیان آزاد شده این گروه را به چهار هزار نفر میرساند، این گمانه تقویت شده است که طالبان انعطاف بیشتری برای ورود به روند مذاکرات بین الافغانی نشان دهد. به خصوص آنکه تا پیش از این سخنگوی طالبان گفته بود تا قبل از آزادی همه زندانیان روند گفت وگو با دولت افغانستان در بخش های مختلف را متوقف کرده است.

به نظر میرسد،مذاکرات هیات طالبان و نمایندگان دولت افغانستان در قطر می تواند امیدها به شکل گیری و شروع گفت وگوهای بین الافغانی را به عنوان راهکار موثر داخلی بر پایان دادن به جنگ در این کشور تقویت کند.    

کلیدواژه