جوزا 11, 1399 14:31 Asia/Kabul

درصورتی‌که شورای عالی مصالحه، طرح فراگیر برای صلح آماده نکند، تضمینی برای ادامه آتش بس اعلام ناشده وجود ندارد و جنگ و خشونت همچنان ادامه خواهد داشت

عضو مجلس نمایندگان افغانستان گفت: درصورتی‌که شورای عالی مصالحه، طرح فراگیر برای صلح آماده نکند، تضمینی برای ادامه آتش بس اعلام ناشده وجود ندارد و جنگ و خشونت همچنان ادامه خواهد داشت.

سیدمحمدجمال فکوری بهشتی، نماینده مردم بامیان در مجلس نمایندگان افغانستان در گفت‌گو با خبرنگار رادیو دری، درمورد آغاز کار شورای عالی مصالحه، اظهار داشت: مردم افغانستان از شرایط کنونی، ادامه آتش بس اعلام ناشده، کاهش خشونت و آغاز کار شورای عالی مصالحه خشنود و امیدوار هستند.

وی افزود: در گذشته نیز چنین اقدامات مقطعی وجود داشته است. اما، تازمانی‌که طرح صلح تکمیل و فراگیر نباشد و طرف‌های درگیر حضور خود را در آن احساس نکنند، تمام این مسائل کوتاه مدت بوده و ممکن است طالبان فقط به دنبال فرصت باشند تا پنج هزار زندانی خود را آزاد کنند.

فکوری بهشتی تاکید کرد: تضمینی وجود ندارد که طالبان جنگ را دوباره شروع نکند. طرف توافقی که این گروه با آمریکایی‌ها امضاء کرده، حکومت افغانستان نیست و طالبان هم حرف‌شنوی از آمریکایی‌ها ندارد.

این نماینده مجلس افغانستان گفت: تازمانی‌که در طرح صلح به جایگاه حکومت افغانستان، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و چگونگی حضور طالبان در قدرت سیاسی پرداخته نشود، رها کردن تیر در تاریکی است.  

وی افزود: افغان‌ها به گروه‌های مختلف تقسیم شده اند و عده ای منافع کشورهای بیرونی را بیشتر از منافع ملی خوشان تامین می‌کنند و این چندپارچگی، قدرت چانه‌زنی افغان‌ها را در روند گفت‌گوهای صلح تضعیف کرده و شورای عالی مصالحه باید با طرح فراگیر صلح، به این ابهامات و مشکلات پاسخ دهد.

 

کلیدواژه