اگر طالبان به دنبال صلح هستند باید درخواست آتش بس را بپذیرند
(last modified 1399-03-17T10:00:02+00:00 )
جوزا 17, 1399 14:30 Asia/Kabul

اگر طالبان به دنبال صلح هستند باید درخواست آتش بس از سوی دولت افغانستان را بپذیرند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: اگر طالبان به دنبال صلح هستند باید درخواست آتش بس از سوی دولت افغانستان را بپذیرند.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به درخواست مجدد محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از طالبان برای پذیرش آتش بس، اظهار داشت: وی بارها از طالبان خواسته آتش بس را بپذیرند تا زمینه گفت‌وگوهای صلح فراهم شود اما طالبان این درخواس‌ها را رد کرده‌اند.

وی افزود: طالبان می‌گویند آن‌ها با امریکا و زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان به این نتیجه رسیده‌اند که باید پنج هزار زندانی طالبان آزاد شوند تا امکان مذاکرات بین افغانی فراهم شود.

به گفته این کارشناس سیاسی دولت افغانستان تاکنون در ارتباط با آتش بس و صلح موارد متعددی از حسن نیت را نشان داده مانند آزاد کردن انس حقانی از فرماندهان ارشد طالبان و آزادی حدود سه هزار زندانی از پنج هزار زندانی که بین امریکایی‌ها و طالبان توافق شده بود، اما طالبان هنوز به طرق مختلف به حملات خود ادامه می‌دهند چنانکه اخیراً مولوی داکتر محمد ایاز نیازی خطیب و امام مسجد وزیر اکبر خان کابل که از علمای برجسته افغانستان بود مظلومانه به شهادت رسید.

مظفری عنوان کرد: مولوی نیازی در سخنان خود بر منافع ملی افغانستان تمرکز داشت، در چارچوب دین، مذهب و آزادی و استقلال افغانستان سخن می گفت و به دنبال خدمت به مردم افغانستان بود، هم با افراطی‌گری مبارزه می‌کرد و هم با اشغال افغانستان مخالف بود، فقدان وی ضایعه جبران ناپذیری برای افغانستان و امت اسلامی است. جامعه اسلامی به داشتن امثال وی نیاز دارد و کسانی در شهادت او نقش داشته‌اند که ضد انسانیت، اسلام و منافع ملی افغانستان هستند.

وی اظهار کرد: ترور هدفمند افرادی مانند مولوی نیازی به موقعیت دولت افغانستان هم صدمه می زند و مردم به نیروهای نظامی افغانستان بی باور می شوند و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود بعید است صلح هم به این زودی ها در افغانستان برقرار شود.     

مظفری گفت: بروز چنین ناامنی ها و ترورهایی و رد آتش بس از سوی طالبان نشان می دهد که این گروه خواستار برقراری صلح و ثبات در افغانستان نیستند زیرا اگر چنین می بود با آزادی حدود سه هزار زندانی شان تا به حال باید وارد روند گفت و گو می شدند. آن‌ها می‌توانند در گفت‌وگوهای بین افغانی  خواسته‌های خود را بصورت منطقی و بر اساس منافع ملی مطرح کنند تا شرایط برقراری صلح و ثبات دایمی فراهم شود.

وی اظهار امیدواری کرد که با دعوت مجدد رئیس جمهور غنی از طالبان برای صلح، این گروه از مواضع خودخواهانه و تنگ نظرانه خود عقب نشینی کرده و به روند صلح بپیوندد.

 

کلیدواژه