جوزا 19, 1399 09:12 Asia/Kabul
  • نتانیاهو؛ تکرارگزافه ‌گویی‌ها درباره پایبندی ایران به برجام

"بنیامین نتانیاهو "، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه به شمار می‌رود، روز یکشنبه ضمن تکرار گزافه ‌گویی‌های خود درباره پایبندی ایران به برجام، در مطالبه ای مضحک از جامعه جهانی خواسته است به ایالات متحده بپیوندد و تحریم‌ها ضد ایران را تشدید کند.

نتانیاهو در واکنش به گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز جمعه منتشر شد، درباره پایبندی ایران به اجرای توافقات پادمانی ادعا کرد، ایران از دسترسی بازرسان به چند سایت جلوگیری کرده و «به نحو نظام‌مند» تعهدات خود را در توافق هسته‌ای زیرپا گذاشته است.

این ادعاها در حالی از جانب نتانیاهو دستمایه دروغ پردازی علیه ایران قرار گرفت که چندی قبل پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ  در گزارشی نوشت: اسرائیل مسلح به تسلیحات هسته‌ای و خطرناک یک تهدید جهانی محسوب می‌شود و این یک حقیقت انکارناپذیر است.

جامعه جهانی و رسانه‌ها در ارتباط با این تهدید سکوت اختیار کرده‌اند، درحالی که برنامه هسته‌ای مشروع ایران درمعرض شدیدترین بازرسی‌ها در جهان قرار دارد.

نتانیاهو و مقام های امریکا چندین سال است که درباره  فعالیت های هسته ای ایران  دروغ های  بزرگ می‌گویند.
نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۲ ادعا کرد ایران در پی هسته‌ای شدن است. در ماه مه سال ۲۰۱۸ نیز همزمان با خارج شدن ترامپ از توافق هسته‌ای ایران، نتانیاهو بازهم ادعا کرد ایران یک برنامه تسلیحات هسته‌ای مخفی دارد. نتانیاهو قبلا هم به دروغ ادعا کرده بود که ایران یک «انبار اتمی‌مخفی» برای تولید و آزمایش سیستم‌های انفجاری» احداث کرده است. در حالیکه هیچ‌گونه شواهدی دال بر تأیید اتهامات جعلی او درباره ایران چه در گذشته و  چه در زمان کنونی ارائه نشده است.

البته رژیم صهیونیستی که براساس گزارش های منتشرشده موثق دستکم  بیش از دویست کلاهک اتمی در اختیار دارد برای فرافکنی  چاره ای جز داستان سازی درباره برنامه هسته ای ایران ندارد.

"کاظم غریب آبادی" نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین در باره محتوای گزارش جدید آژانس گفت: این گزارش درخصوص برجام، هم حاکی از تداوم فعالیت های راستی آزمایی این آژانس بوده و هم اقدامات ایران در اجرای تصمیمات خود مبنی بر تعلیق تعهدات برجامی را به تصویر می کشد.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌ داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند. 

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران 8 می 2019 (18ثور1398) در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوق ایران توازنی برقرار شود. دولت ایران یکشنبه 5 ژانویه 2020 (15جدی 1398) در بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام را اعلام کرد.

براساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند. ایران تأکید کرده است در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، لازمه داشتن جهانی امن، انهدام کامل همه سلاح‌های اتمی است. در اجلاسی که در آوریل  2011 در تهران در زمینه خلع سلاح برگزار شد؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی  در پیامی تاکید کردند "ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه همگان می‌دانیم."

کلیدواژه