جوزا 26, 1399 17:03 Asia/Kabul
  • آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی
    آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی

جمهوری اسلامی ایران پس از اعلام توافق هسته ای برجام با گروه 1+5 در ژوئن 2015، همکاری های گسترده ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای تایید صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای و اجرای تعهدات برجامی خود داشته است. با این حال آژانس در دوره ریاست رافائل گروسی، رویکردی منفی در قبال تهران اتخاذ کرده است. برگزاری نشست فصلی جدید شورای حکام آژانس فرصت دیگری برای اتهام زنی وی علیه ایران فراهم کرده است.

نشست فصلی شورای حکام اژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از ظهر دوشنبه 15 ژوئن به صورت مجازی در مقر این سازمان در وین آغاز بکار کرد. گزارش سالانه 2019، گزارش همکاری‌های فنی در سال 2019، راستی آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، اجرای پادمان در سال 2019، درخواست پادمان در کره شمالی، موافقت نامه پادمان (ان. پی. تی) با جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و همه گیری جهانی ویروس کرونا از محور‌های مهم این نشست پنج روزه اعلام شده است. نشست مجازی شورای حکام در حالی برگزار می شود که در روزهای اخیر، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شامل فرانسه درباره گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران، جنجال آفرینی و تهران را به عدم همکاری با آژانس متهم کرده‌اند.

با توجه به این مساله به نظر می رسد موضوع کلیدی در این نشست، تحولات اخیر در روابط ایران و آژانس است. این مساله با توجه به رویکرد منفی واتهاماتی که رافائل گروسی مدیرکل آژانس در گزارش های اخیر خود علیه ایران اتخاذ کرده از اهمیت زیادی برخوردار است. گروسی در نشست کنونی نیز با تکرار اتهامات بی‌اساس علیه ایران، مدعی شد تهران اجازه بازرسی از برخی مکان‌ها را نمی‌دهد. به گفته گروسی: «ایران برای چهار ماه است که به ما اجازه دسترسی به دو مکان را نداده و تقریبا برای یک سال نیز در مباحثات محتوایی برای شفاف‌سازی درخصوص سوالات درباره مواد هسته‌ای اعلام‌نشده و فعالیت‌های هسته ای اعلام نشده همکاری نکرده است».

رافائل گروسی مدیرکل آژانس که قبلا در سمت معاون مدیر کل نیز برخورد دوستانه ای با ایران نداشت، با تصدی مسئولیت جدید همان گونه که از قبل هم پیش بینی می شد، در راستای خواسته های آمریکا و اسرائیل برآمده است. وی با ارائه شواهدی که رژیم صهیونیستی در اختیارش قرار داده خواهان دسترسی بازرسان آژانس به چند مکان در ایران شده به ظن اینکه قبلا در آنها فعالیت هسته ای وجود داشته است، در حالی که حوزه مسئولیت آژانس به طور کامل در توافقات پادمانی مشخص شده است. بدین ترتیب قرار نیست که تهران با هر ادعایی که به ویژه از جانب دشمنان ایران مانند رژیم صهیونیستی و آمریکا در باره برنامه هسته ای صلح آمیز آن مطرح می شود در مقام پاسخ گویی برآید و یا اجازه بازرسی را از هر مکانی که مدیر کل آژانس خواهان آن شود، اعطا کند. این مساله ای است که مقامات هسته ای ایران بر آن تاکید دارند. به گفته کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین : ایران در حال جلوگیری از ایجاد یک بدعت غیراصولی و خطرناک در آژانس بین المللی اتمی است.

در واقع از زمانی که گروسی مدیریت آژانس بین الملی انرژی اتمی را به دست گرفته در موارد مختلف سعی در اتهام زنی به ایران و ایجاد بدبینی درباره فعالیت های هسته ای و نیز اجرای تعهدات ایران در قبال آژانس داشته و دقیقا طبق خواسته آمریکا در زمینه اعمال فشار به ایران، عمل می کند. این مساله ای است که حتی ناظران غربی نیز به آن اذعان کرده اند.«لارنس نورمن» خبرنگارروزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» مستقر در بروکسل روز جمعه در صفحه توئیتر خود از تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه‌ای علیه ایران از طریق نشست روز دوشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده بود. با این حال این تلاش از حمایت برخی از اعضای مهم شورای حکام مانند روسیه و چین برخوردار نخواهد شد. به ویژه رویکرد مغرضانه گروسی در قبال ایران با مخالفت روسیه مواجه شده است. البته با توجه به اینکه نشست شورای حکام آژانس یه صورت مجازی برگزار می شود، لذا در صورت نبود اجماع  در باره مسائل مورد بحث، رئیس نشست طبق رویه معمول یک نشست حضوری تشکیل خواهد داد. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین به صراحت گفته که چون نشست شورای حکام به صورت مجازی برگزار می شود این شورا نمی‌تواند تصمیم رسمی اتخاذ کند.» /

کلیدواژه