جوزا 28, 1399 18:13 Asia/Kabul
  • فرمان اجرایی جدید ترامپ، مجوزی برای تداوم خشونت پلیس آمریکا
    فرمان اجرایی جدید ترامپ، مجوزی برای تداوم خشونت پلیس آمریکا

خشونت بی حد پلیس آمریکا علیه سیاه پوستان که در چارچوب کلی تبعیض نژادی و رویکرد نژاد پرستانه علیه آنها صورت می گیرد ، اعتراضات گسترده و بی سابقه ای را درآمریکا موجب شده و دونالد ترامپ رئیس جمهوری جنجالی این کشور ناچار به صدور فرمانی در این زمینه شده است.

ترامپ روز سه‌شنبه 27 جوزا با توجه به تظاهرات‌ و اعتراض‌های بی سابقه در این کشور بعد از قتل جورج فلوید سیاه‌پوست آمریکایی توسط یک پلیس سفیدپوست در مینیاپولیس ایالت مینه سوتا در 5 جوزا  ، یک فرمان اجرایی برای آنچه «اصلاح ساختار پلیس» خوانده شده امضا کرد. ترامپ در این فرمان اجرایی توسل پلیس به روش «فشار بر روی گردن» را ممنوع کرده اما گفته استفاده از این روش در شرایطی که جان مأمور در خطر است مجاز است. ترامپ در اظهاراتی در کاخ سفید گفت که این فرمان اجرایی خواستار ممنوع شدن توسل به روش «فشار بر گردن» به غیر از شرایطی است که جان پلیس در خطر است. در فرمان اجرایی ترامپ قرار شده با ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی، مأمورانی که در پرونده آنها سابقه توسل به زور مفرط وجود دارد تحت رصد قرار بگیرند. با این حال ترامپ در سخنانش در کاخ سفید اشاره‌ای به «نژادپرستی نهادینه‌شده» در ساختار پلیس آمریکا نکرد. او گفت که این طرح به عنوان طرحی برای جایگزینی روش دیگر یعنی قطع بودجه پلیس پیشنهاد شده است.

ترامپ مدعی شده که بدون پلیس، هرج و مرج فراگیر می‌شود. بدون قانون آنارشیسم  وجود خواهد داشت و بدون ایمنی فاجعه اتفاق می‌افتد.بدین ترتیب رئیس جمهوری آمریکا به جای اینکه دستور بررسی آسیب شناسانه رفتار پلیس و اتخاذ تدابیری در راستای کاهش این گونه را رفتارها را بدهد، در مغالطه ای آشکار ، تلاش کرده تا اعتراضات کنونی را اعتراض به موجودیت پلیس وانمود کرده و بدین ترتیب نتیجه بگیرد که حفظ موجودیت پلیس برای ایجاد امنیت در جامعه ضروری است .

نقیصه های آشکار این فرمان اجرایی جدید، به سرعت واکنش های انتقادی را برانگیخت.به گفته منتقدان در این فرمان، اصلاحات لازم برای جلوگیری از «اقدامات وحشیانه» پلیس آمریکا لحاظ نشده است. دموکرات‌ها و گروه‌های مدنی، فرمان اجرایی ترامپ در مورد اصلاح ساختار پلیس را مورد انتقاد قرار دادند.آنها بازنگری در سیاست‌های استفاده از زور را برای رسیدگی به رفتار خشونت آمیز پلیس در قتل جورج فلوید، موثر ندانسته و تاکید کردند که چنین به اصطلاح اصلاحاتی در سیاست‌های پلیس نتوانست مانع از قتل‌های دیگر سیاه پوستانی شود که قربانی خشونت بی دلیل پلیس آمریکا شده اند.سناتور کامیلا هریس، فرمان اجرایی دونالد ترامپ را درخصوص تغییرات در ساختار پلیس رد کرده و گفت :ما به وعده‌های پوچ نیازی نداریم ، دولت باید سیستم پلیس را اصلاح کند.

بدین ترتیب فرمان ترامپ به هیچ عنوان انتظارات و مطالبات در زمینه جلوگیری از تداوم خشونت پلیس آمریکا علیه شهروندان به ویژه سیاه پوستان را برآورده نکرده  واز سوی دیگر دست پلیس را برای تکرار اقدامات خشونت آمیز مانند فشار به گردن به بهانه در خطر بودن جان ماموران پلیس فراهم کرده است.

مساله مهمتر این است که نژاد پرستی در جامعه و ساختار حاکمیتی آمریکا نهادینه و ساختاری بوده و یکی از نمادهای آن خشونت ساختاری پلیس آمریکا علیه سیاه پوستان است. به دلیل نهادینه شدن نژاد پرستی و تبعبض نژادی در آمریکا، عملا هیچ تصمیم یا اقدام موثری برای رفع خشونت علیه سیاه پوستان و یا اعطای امتیازات اجتماعی هم پایه سفید پوستان به آنها صورت نمی گیرد .طبیعتا این مساله موجب انباشت خشم در رنگین پوستان و انفجار این خشم به صورت بروز اعتراضات همانند آنچه اکنون در مینیاپولیس و دیگر شهرهای آمریکا رخ داده می شود. این مساله ای است که حتی سیاستمداران ارشد آمریکایی به آن اذعان کرده اند. جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و معاون سابق باراک اوباما، در مصاحبه با سی‌ان‌ان به وجود نژادپرستی سیستماتیک در ساختار نیرو‌های انتظامی و حاکمیت آمریکا اذعان کرد. بایدن گفت: «یقینا نه تنها در ساختار نیرو‌های انتظامی آمریکا، بلکه در تشکیلات نظام حاکم، نژادپرستی سیستماتیک مشهود است. در همه جا، در آموزش و پرورش، و در همه کار‌هایی که انجام می‌دهیم. این نژادپرستی واقعیت دارد و نهادینه شده است.»

ضمن اینکه خواسته های معترضان اکنون فراتر از اصلاح ساختار و رفتار پلیس رفته و با توجه به وجود شکاف ها و نابرابری های آشکار و فرصت های نابرابر برای سفید پوستان در برابر سیاه پوستان، اکنون درخواست ها برای اصلاح وضعیت ناهنجار اقتصادی واجتماعی کنونی و رفع نابرابری ها مطرح شده است.

 

کلیدواژه