گفتگوی وزرای خارجه پاکستان و روسیه درباره تحولات افغانستان
(last modified 1399-03-30T09:47:14+00:00 )
جوزا 30, 1399 14:17 Asia/Kabul
  • گفتگوی وزرای خارجه پاکستان و روسیه درباره تحولات افغانستان

وزیران امور خارجه پاکستان و روسیه آخرین تحولات افغانستان را بررسی کردند.

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد، "شاه محمود قریشی"  وزیر امور خارجه این کشور  درگفت‌وگو تلفنی با "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه با بررسی آخرین تحولات افغانستان گفت، پیشبرد گفت‌وگوها بین گروه‌های داخلی این کشور، راهکار اصلی برای امنیت و ثبات افغانستان است.

وزیران امور خارجه پاکستان و روسیه همچنین در این گفتگو بر تداوم رایزنی‌های نزدیک دوجانبه به عنوان بخشی از تلاش‌های منطقه‌ای برای حمایت از روند صلح افغانستان تاکید کردند.

ناکام ماندن توافق دوحه بین آمریکا و طالبان بر اثر عدم اجرای تعهدات کاخ سفید موجب شده تا برخی بازیگران موثر بر صحنه تحولات افغانستان،گام در مسیر ایفای نقش جایگزین آمریکا در روند صلح افغانستان بگذارند.

مشخص نشدن زمان خروج کامل نظامیان آمریکا از افغانستان و اجرایی نشدن تعهد آزادی همه زندانیان طالبان قبل از برگزاری مذاکرات بین الافغانی   از جمله دلایل اصلی شکست توافق دوحه بوده است که موجب شده حتی برنامه دولت کابل برای برگزاری گفتگوهای صلح با طالبان با بن بست روبرو شود.

«ندیم خالد» معاون سابق وزارت دفاع پاکستان می گوید:

ثمره اصلی پیمان دوحه تنها زمانی مشخص می شود که نظامیان خارجی از افغانستان خارج شوند.

آمریکا درجریان توافق صلح دوحه با طالبان بدون هماهنگی با دولت افغانستان متعهد شده بود که همه زندانیان این گروه به طور یکجا و پیش از برگزاری مذاکرات بین الافغانی آزاد  شوند اما دولت کابل بنا به ملاحظات ملی و امنیتی مخالف اجرای چنین خواسته ای است.

در چنین شرایطی طالبان با متهم کردن دولت آمریکا به کارشکنی در روند اجرای توافق صلح دوحه،ضمن تشدید خشونت و درگیری در مناطق مختلف افغانستان نسبت به برگزاری مذاکرات بین الافغانی هم واکنش منفی نشان داده است.

در چنین شرایطی روسیه وپاکستان از بازیگران موثر بر صحنه تحولات افغانستان با توجه به ناکامی آمریکا درروند صلح افغانستان، درصد هستند  دور تازه ای ازتلاش های دیپماتیک برای ایفای نقش جایگزین آمریکا درعرصه صلح افغانستان را آغاز کنند.

برهمین اساس است که به تازگی ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان در سفر به کابل با محمد اشرف غنی رئیس  جمهوری افغانستان درباره روند صلح با طالبان به گفتگو پرداخت و از عزم جدی کشورش برای کمک به استقرار صلح در افغانستان خبر داد.

این گمانه وجود دارد که پاکستان به این نتیجه رسیده است که به تنهایی نمی تواند جانشین آمریکا در روند صلح افغانستان شود و به همین دلیل تلاش دارد با روسیه به عنوان یکی از رقبای بزرگ کاخ سفید در عرصه بین الملل،نقشی مشترک در مسئله صلح افغانستان را بر عهده گیرند.

به خصوص آنکه در سال های گذشته دولت روسیه میزبان برخی نشست های صلح افغانستان با حضور نمایندگان گروه طالبان درمسکو بوده است.  

پاکستان که در بیش از یکسال از چرخه تحولات افغانستان درچارچوب مذاکرات صلح  بین آمریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر دور بوده است، شرایط کنونی ناشی از ناکامی کاخ سفید در اجرای توافق صلح با این گروه و مسئله مذاکرات بین الافغانی را فرصتی مغتنم برای نقش آفرینی خود در افغانستان می داند.

روسیه که در فضای رقابت با آمریکا در نظام بین المللی ،مترصد ورود جایگزین به عرصه های ناکامی کاخ سفید است،شرایط کنونی در افغانستان را موقعیتی مناسب برای احیای نقش خود در روند های منطقه ای می داند و بر همین اساس تمایل دارد مجددا نقش تسهیل کننده صلح در افغانستان را بر عهده گیرد.

کلیدواژه