تروریست‌ها در حذف علمای معتدل و ایجاد تفرقه مذهبی موفق نخواهند شد
(last modified 1399-03-31T08:40:28+00:00 )
جوزا 31, 1399 13:10 Asia/Kabul

از میان برداشتن علمای دینی معتدل و ایجاد تفرقه مذهبی از اهداف تروریست ها و بیگانگان است اما با آگاهی مردم موفق به این کار نخواهند شد

روحانی فعال افغانستانی گفت: از میان برداشتن علمای معتدل و ایجاد تفرقه مذهبی از اهداف تروریست ها و بیگانگان است اما با آگاهی مردم موفق به این کار نخواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین تقدسی امام جمعه اهل تشیع لشکرگاه مرکز ولایت هلمند در جنوب افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به ترور چند تن از علمای افغانستان طی هفته های اخیر به ویژه مولوی ایاز نیازی و مولوی عزیزالله مفلح اظهار داشت: هدف تروریست ها ایجاد رعب و وحشت، از میان برداشتن علمای آگاه و معتدل و ایجاد تفرقه مذهبی است.

وی افزود: علمای آگاه و فعال که برای مردم در مورد دین، صلح و احترام به کرامت انسانی و حقوق انسان ها از دیدگاه دین مقدس اسلام سخن می گویند؛ مانعی برای تروریست ها به شمار می روند، از اینرو هدف آن ها قرار می گیرند، این علما وضعیت جاری افغانستان را درک کرده اند و در خدمت بیگانگان نیستند و هدف قرار گرفتن آن ها نفعش به تروریست ها، طالبان و اشغالگران می رسد.

به گفته تین روحانی افغان این تروریست ها به نام اسلام فعالیت های خود را پیش می برند اما در حقیقت حرکت های ضد اسلامی و ضد انسانی دارند و علمایی را که در راستای فرهنگ اسلامی کار می کنند از سر راه برمی دارند.

تقدسی تاکید کرد: بازگشت به اسلام واقعی و معتدل که به دنبال عدالت است و صلح را خیر می داند باعث وحدت میان مردم می شود که می تواند امنیت را به ارمغان آورد تا دیگر نیازی به حضور خارجی ها در کشور نباشد. وظیفه علمای دین مدار، روشنفکر و آزاد این است که اسلام اصیل را تبیین کنند، اسلامی که عدالت محور است و حقوق تمام مردم و اقشار را تامین می کند.

این فعال فرهنگی-مذهبی عنوان کرد: هرچند جان علما در افغانستان در خطر است و دولت هم در خصوص حفظ جان آن ها کم توجهی می کند اما به هر صورت وظیفه علما شناساندن اسلام واقعی به مردم و بیان این نکته است که تروریست ها در قالب طالبان، القاعده، داعش یا هر چیز دیگری باطل و ضد دین هستند. در صورتی که این موضوع برای عموم مردم تبیین شود آنان به دنبال تروریست ها نخواهند رفت اما سکوت علما به نفع تروریست ها خواهد بود.

امام جمعه اهل تشیع لشکرگاه با یادآوری اینکه از حدود هفده سال قبل در این شهر که بیشتر، برادران اهل تسنن در آن حضور دارند، فعال است، گفت: این منطقه مرکز تضارب افکار است و حتی وهابی ها هم در آن فعالیت می کنند، هدف دشمنان و تروریست ها هم ایجاد تفرقه مذهبی در افغانستان است اما مردم خسته اند و فقط به دنبال صلح هستند و به نظر نمی رسد که توطئه های دشمنان بر آن ها کارساز باشد چنانکه هیچ گونه مشکل مذهبی بین مردم وجود ندارد.

وی اضافه کرد: راه حل فائق آمدن بر مشکلات هم، وحدت و هماهنگی و نشست و تبادل افکار بین علما و هماهنگی آنان و مردم با نیروهای دولتی است.

 

کلیدواژه