سرطان 01, 1399 08:43 Asia/Kabul
  • توسعه مناسبات ایران و افغانستان ؛محور مذاکرات «حنیف اتمر» درسفربه تهران

«حنیف اتمر» سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان امروز (یکشنبه) در سفری به تهران در صدر هیات عالی رتبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی؛ با مقام های ایران دیدارمی کند.

ایران و افغانستان دو کشور همسایه هستند. این پیوستگی  روابط دوکشور را از اهمیتی مضاعف برخوردار کرده است .  از نگاه ایران ، وجود ثبات و امنیت در افغانستان، روابط تهران و کابل را از استحکام بیشتری برخوردار خواهد کرد و جریان مهاجرت، قاچاق مواد مخدر و ناامنی­‌های مرزی را نیز  کاهش خواهد داد. بر این اساس  ایران همواره از روند صلح در افغانستان حمایت کرده است. با توجه به این مولفه ها باید گفت ؛روابط ایران وافغانستان دارای اهمیتی چند وجهی است .وقایع و رخدادهای چند دهه اخیر نیز نشان داد که کشور های منطقه با تهدید های مشترک  مواجه اند. 

در واقع سیاست های مداخله جویانه امریکا در منطقه و حضور اشغالگران درافغانستان آسیب های جدی  به روابط منطقه ای وارد کرد. تروریسم، ناامنی،افزایش چند صد برابری تولید مواد مخدرو افزایش پناهجویان ازپیامدهای حضور نظامی امریکا درافغانستان بوده است. ‌ جمهوری اسلامی ایران ،اما همواره در سختی ها در کنار ملت ودولت افغانستان بوده است . البته  عناصری که مخالف روابط دوستانه میان دو کشورند ،پیوسته بدنبال فرصت برای برهم زدن این روابط هستند .در همین راستا در هفته های اخیر شاهد اتفاقات ناگواری در ارتباط با  ورود غیر قانونی شماری از اتباع افغانستان به ایران بودیم .این رخدادها قبل ازهرگونه تحقیق و روشن شدن علل وعوامل آن،مورد سوء استفاده قرارگرفت  .البته  فضاسازی‌ها توسط معاندان و دشمنان دو ملت ایران و افغانستان زمینه های قبلی دارد و با هدف ایجاد اختلاف و بدبینی بین دو ملت صورت می‌گیرد.درحال حاضر حدود 3 میلیون پناهنده افغانستان در ایران زندگی می کنند ودانش آموزافغان به صورت رایگان درایران تحصیل می کنند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در گزارش اخیر خود اعلام کرد؛ ایران  پیشتاز ارائه کمک ها به مهاجران افغان است.تخصیص تعرفه های پزشکی و بیمه های درمانی و ارسال  کمک هایی به افغانستان در زمینه مقابله با ویروس کرونا از جمله خدمات جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان است.

 " سید حسین عالمی بلخی "وزیر امور مهاجران افغانستان، در باره  وضعیت  پناه جویان افغانستانی در ایران، می‌گوید ؛وضعیت مهاجران در ایران، بهتر از هر جای دیگر جهان است. مهاجران افغانستانی در کشورهای اروپایی و پاکستان  با مشکلات زیاد از جمله اخراج دستجمعی و اجباری و دسترسی نداشتن به خدمات اولیه مواجه‌اند؛  اما، مهاجرانی که در ایران زندگی می‌کنند، به همه خدمات دولتی و عمومی دسترسی دارند و مشغول کار و زندگی خود هستند.   

در زمینه اقتصادی نیز ؛ایران دسترسی آسان این کشور به آب‌های بین المللی را از طریق بندر چابهار فراهم کرده است . «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی اخیر  «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان ، برضرورت  تسریع در اجرای توافقات و پروژه های فی مابین از جمله راه آهن خواف-هرات به عنوان یکی ازپروژه‌های مهم اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد .

با چنین پشتوانه ای؛ سفر«حنیف اتمر» سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و هیات عالی رتبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی  همراه وی به  تهران فرصت مناسبی است تا مقام های دوکشور درباره موضوع‌ های مختلف مذاکره کنند. این مذاکرات مجموعه ای از همکاری‌ها در زمینه های آب و انرژی ؛ اقتصاد، امنیت مرزی، مسایل بهداشتی و سایر همکاری‌های مورد علاقه دو کشور را شامل می شود که در ترسیم چشم انداز همکاری های جامع دوکشو حائز اهمیت است . 

کلیدواژه