سرطان 04, 1399 08:26 Asia/Kabul
  • ایران همچنان پرچمدار مبارزه با مواد مخدر

«الکساندر فدولف» Alexander Fedulov نماینده دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران روز سه شنبه در نشست تخصصی بزرگداشت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد،  از تلاش های ایران در مبارزه با مواد مخدر قدردانی کرد.

 معضل اعتیاد نیز؛ همچون ویروس کرونا تهدیدی جهانی است که به عزمی جدی برای مبارزه ای سخت و طولانی نیازدارد. انتخاب شعار امسال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، با محوریت "دانش بیشتر برای مراقبت بهتر"، نگاهی نو به مبارزه با مواد مخدردارد. با این حال نمی توان  واقعیت ها  و علت ها را فراموش کرد.

گزارشهای سازمان ملل نشان می دهد عدم توجه لازم از سوی جامعه بین‌المللی به موضوع کشت و تولید مواد افیونی از جمله در افغانستان  که از کانون های بزرگ تولید تریاک است؛ موجب شده که از سال ۲۰۱۹، شاهد تغییر الگوی تولید در آن کشور باشیم.

براساس اطلاعات اداره مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، افزایش قاچاق مواد مخدر سالانه موجب مرگ حدود ۱۰۰ هزار نفر می شود. همچنین قاچاق موادمخدر موجب تقویت مالی تروریست ها و توسعه شبکه های افراط گرایی می شود که امنیت و صلح را تهدید می کنند. در چنین شرایطی تحکیم تلاش های جامعه بین المللی تنها راه مقابله با تولید و قاچاق موادمخدر از مبدا است.اکنون که نزدیک به 19 سال از حضورهزاران نظامی امریکا در افغانستان می‌گذرد، آمارها نشان می‌دهد که  تولید تریاک در این کشور چندین برابر نسبت به سال ۲۰۰۱؛ یعنی سال به اصطلاح آغاز مبارزه آمریکا با تروریسم و مواد مخدر افزایش یافته و براساس  آمارهای منتشرشده، به ۴۸۰۰ تن رسیده است.  

جمهوری اسلامی ایران در  چهل سال گذشته مبارزه ای  بی امان با مواد مخدرداشته است. براساس گزارش سال ۲۰۲۰ سازمان ملل، ۹۰ درصد تریاک، ۲۶ درصد هرویین و ۴۸ درصد مرفین در سطح جهانی از سوی ایران کشف می‌شود. کشف بیش از ۹۵۰ تُن انواع موادمخدر و روان‏گردان طی فقط یکسال، به‌عنوان یک دستاورد مهم؛ خدمت بزرگی به  جامعه بشریت استاقدامات جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف منجر به کسب هشت مورد تقدیر از سوی دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل شده است. ایران نزدیک به چهارهزار شهید درراه این مبارزه داده است. از همین روست که "فدولوف"، نماینده دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران، تلاش دولت ایران برای مشارکت در چالش جهانی مبارزه با مواد مخدر را ستودنی دانست وتصریح کرد؛ سازمان ملل  برای ارتقاء سطح همکاری ها  و مباحث مشترک در مواد مخدر با ایران تلاش می کند.

بی تردید منافع حاصل از این مبارزه برای بسیاری از کشورها بویژه در اروپا است، اما همین کشورها به بهانه تحریم های امریکا  از ارائه حداقل کمک ها و حتی  فروش تجهیزات مورد نیاز به ایران برای مقابله با سوداگران مرگ  دریغ می ورزند.

کلیدواژه