ایران و آژانس؛ نظارت و همکاری فقط درچارچوب قانون
(last modified 1399-04-05T04:24:32+00:00 )
سرطان 05, 1399 08:54 Asia/Kabul
  • ایران و آژانس؛ نظارت و همکاری فقط درچارچوب قانون

رئیس جمهوری اسلامی  ایران گفت: ایران همچنان آماده است که نظارت‌های قانونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد و با آژانس همکاری خوبی درچارچوب قانون داشته باشد.

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت در واکنش به قطعنامه ضدایرانی آژانش بین‌‎المللی انرژی اتمی تاکید کرد، رژیم صهیونیستی و آمریکا به آژانس فشار می‌آورند و با طرح موضوعی که مربوط به حدود 20 سال پیش است می‌خواهند آژانس را از مسوولیت اصلی خود خارج کنند، البته پاسخ قاطع ایران به چنین اقدامی آسان است.

شورای حکام آژانس بین‌الملی انرژی اتمی جمعه هفته گذشته با تصویب قطعنامه ضد ایرانی سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه، از ایران خواسته به تعهدهای خود و به همکاری با این نهاد بین‌المللی پایبند باشد.

این قطعنامه براساس داده‌های ادعایی و جاسوسی رژیم صهیونیستی و با حمایت سه کشور اروپایی طرف برجام و فشار آمریکا بر آژانش بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رسید.

رفتار کنونی این نهاد بین‌المللی نشان داد، آژانس ادعای طرف ثالث را مبنای گزارش اخیر خود قرار داده و توجهی به همکاری‌های سازنده ایران با آژانش بین‌المللی انرژی اتمی طی چهار سال گذشته نداشته است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: آژانس در گزارش اخیر خود، با استناد به اطلاعات و اسنادی جعلی اسرائیل، خواهان دسترسی بیشتر شده و ایران این اتهام‌ها را بدعتی غیراصولی قلمداد می‌کند و به دنبال جلوگیری از ایجاد چنین رویه‌ای است.

گزارش جدید آژانس برای دسترسی به دو سایت و ادعای همکاری نکردن ایران در این زمینه، مبنای ارائه قطعنامه ضدایرانی سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) طرف برجام به شورای حکام شد. روی آوردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رویه سیاسی به جای توجه به رویه‌های حقوقی و قانونی در حالی است که ایران پس از امضای برجام، قوی‌ترین رژیم دسترسی و راست‌آزمایی را در همکاری با این نهاد داشته است.  

همزمان با امضای برجام، تقریبا 20 درصد از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جهان، درچارچوب راست‌آزمایی از توافق هسته‌ای سال 2015 در ایران انجام شده است. به عبارتی بازرسان آژانس هرسال بیش از ۳۳ دسترسی تکمیلی از ایران انجام داده‌اند و به طور متوسط هر روز 6 بازرس در ایران وجود دارد.

فراهم کردن این سطح دسترسی برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان‌دهنده تعامل سازنده ایران با این نهاد بین‌المللی است و 18 گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چهار سال گذشته نیز نماد همکاری سازنده ایران با آژانس و تعهد و پایبندی تهران به برجام است.

این سطح همکاری نشان می‌دهد، رفتار ایران با آژانس بین‌المللی اتمی همواره دوستانه و درچارچوب قانون بوده است. در چنین شرایطی، استناد این نهاد به داده‌هایی که مبنای حقوقی و قانونی ندارد و صرفا براساس ادعا مطرح شده است، الزام حقوقی را برای ایران فراهم نخواهد کرد.  

کلیدواژه