سرطان 06, 1399 11:34 Asia/Kabul
  • آمریکا؛ حامی تروریسم دولتی در جهان

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: ایران گزارش سالانه آمریکا درباره تروریسم را به‌سبب فرافکنی آشکار، بی‌صداقتی و معیارهای دوگانه رژیم آمریکا در  مبارزه با تروریسم کاملاً مردود و محکوم می‌داند.

«سید عباس موسوی» پنجشنبه‌شب در واکنش به انتشار گزارش سالانه تروریسم از سوی رژیم آمریکا خاطرنشان کرد: رژیم ایالات متحده آمریکا به‌عنوان بزرگترین حامی تروریسم‌دولتی و حامی اصلی رژیم متجاوز و اشغالگر صهیونیستی در جایگاهی نیست که داعیه مقابله با تروریسم و قضاوت در این زمینه را داشته باشد.
مرور تحولات سیاسی و امنیتی یک دهه اخیر منطقه غرب آسیا نشان می‌دهد، آمریکا برای پیشبرد منافع کلان و دوردست خود از تروریسم و مقوله حقوق‌بشر استفاده ابزاری یا به نفع خود تفسیر می‌کند.
نمونه مورد مطالعاتی تحولات سوریه پس از سال 2011 مصداق‌های روشنی پیش‌رو افکار عمومی جهان قرار می‌دهد که حمایت ابزاری آمریکا از تروریسم را به‌خوبی نمایان می‌کند. فراهم کردن مسیری هموار برای گُسیل تروریست‌ها از مرزهای مختلف جهان به سوریه و تنوع‌بخشی آنان در قالب گروه‌های مختلف تحت عنوان تروریسم‌خوب و تروریسم‌بد، فقط نمونه‌ای آشکار از عملکرد سیاسی و دوگانه آمریکا در مبارزه با تروریسم است.
این سیاست دوگانه آمریکا نه فقط به ریشه‌کنی تروریسم در منطقه غرب آسیا منجر شد، بلکه امروز هرازگامی مردم بی‌گناه سوریه و عراق قربانی تروریسمی هستند که روزی آمریکا در گسترش آن نقش داشته است.
ایجاد گروه تروریستی داعش، جبهه‌النصره که امروز به نام تحریر‌الشام شناخته می‌شود و دیگر گروهک‌های تروریستی با تنوع نام، برآیند سیاست آمریکا در منطقه غرب آسیاست. مواضع دونالد ترامپ هنگام مبارزه انتخاباتی در سال 2016 تصدیق می‌کند که این کشور در ایجاد گروه‌های تروریستی نقش داشته است.
دونالد ترامپ در دوران مبارزه انتخاباتی به صراحت اذعان کرد، دولت‌های پیشین آمریکا، گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی به‌وجود آوردند.
علاوه بر ملت‌های منطقه، مردم ایران هم قربانی تروریسمی هستند که آمریکا یا در آن نقش مستقیم یا غیرمستقیم داشته است. حمایت آمریکا از گروهک تروریستی منافقین برکسی پوشیده نیست و بیش از 17 هزار شهروند ایرانی در نتیجه تحرکات این گروهک و گروه‌های دیگر شهید شدند.
نمونه مستقیم با شناسه تروریسم دولتی، اقدام تروریستی رژیم آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم در سطح جهان است.
ترور سردار سلیمانی به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نقض صریح قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود و ناقض ماده 2 منشور ملل متحد و مصداق بارز به خطر انداختن صلح و امنیت جهانی است.
اعمال تحریم‌های یکجانبه و به‌کارگیری تروریسم اقتصادی و تروریسم پزشکی آمریکا ضد مردم ایران و تشدید آن در بحبوحه مبارزه با بیماری کرونا هم مصداق دیگری از اقدامات تروریستی آمریکاست.
این اقدامات ضد حقوق‌بشری، آمریکا را در جایگاهی قرار نمی‌دهد که هر سال گزارشی یکجانبه درباره تروریسم و یا نقض حقوق‌بشر در کشورهای مختلف منتشر کند و امروز افکار عمومی از آمریکا به‌عنوان حامی تروریسم در جهان یاد می‌کند و باید در مجامع بین‌المللی پاسخگو باشد.

کلیدواژه