سرطان 12, 1399 10:13 Asia/Kabul
  • روند آستانه؛ تضمین‌‎کننده صلح، استقلال و حاکمیت ملی سوریه

رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست مجازی سران روند آستانه به میزبانی تهران گفت: روند آستانه همچنان تنها روند موفق برای کمک به حل و فصل مسالمت‌آمیر بحران سوریه است.

حسن روحانی عصر چهارشنبه در نشست مجازی سران کشورهای "روند آستانه" خطاب به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه اظهار کرد: روند آستانه دستاوردهای خوبی داشته که حفظ و توسعه آن وظیفه سه کشور دوست و همسایه به‌عنوان کشورهای ضامن روند آستانه است.
روند آستانه به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با همکاری روسیه و ترکیه از ژانویه سال 2017 شکل گرفت و در پی رایزنی‌های مستمر سه کشور ضامن این روند، بحران سوریه در مسیر درست حل و فصل مسالمت‌آمیز قرار گرفت.  
روند آستانه خارج از اراده آمریکا و رویکرد اروپایی است و با توجه به دیدگاه و سیاست مشترک ایران، روسیه و ترکیه در قبال بحران سوریه و تاکید آنان بر حفظ حاکمیت ملی و یکپارچگی این کشور، روندی سازنده است.
تاکید بر مبارزه با تروریسم، احترام به‌خواست مردم سوریه درچارچوب راه حل سوری- سوری و در نهایت اصرار بر حفظ حاکمیت سرزمینی سوریه در جریان مبارزه با تروریسم، زبان مشترک کشورهای روند آستانه بوده که امروز کارایی خود را با وجود برخی اختلاف دیدگاه‌ها، به اثبات رسانده است.
ایران معتقد است، درحالی که مبارزه با تروریسم رویکرد درستی در سوریه است اما احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه نیز اصلی خدشه‌ناپذیر محسوب می‌شود و این اصل در جریان مبارزه با گروه‌های تروریستی باید مورد توجه قرار گیرد.
توجه به این اصل مهم که سوریه‌ متحد، مستقل و بدون حضور غیرقانونی و نامشروع نیروهای خارجی نه فقط به بازگشت آرامش به این کشور کمک می‌کند، بلکه به ثبات و امنیت کشورهای همسایه سوریه هم کمک خواهد کرد.
هر اقدامی ضد گروه‌های تروریستی و رفع دغدغه‌های امنیتی کشورهای همسایه سوریه، نیازمند هماهنگی و همکاری با دولت مرکزی در دمشق است و هر اقدام یکجانبه در این زمینه، کمکی به صلح، امنیت و یکپارچگی سوریه نمی‌کند.
آنچه تاکنون سران کشورهای عضو روند آستانه را در مسیر همکاری درچارچوب این روند قرار داده، توجه همزمان به مبارزه با تروریسم با تمرکز بر محوریت دولت سوریه، تاکید بر کارآمدی راه حل سوری- سوری و حفظ حاکمیت سرزمینی سوریه بوده است.
در همین زمینه، «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران گفت: نشست مجازی سران کشورهای عضو روند آستانه سازنده بود و طرفین بر سر تداوم همکاری سه کشور روند آستانه با تمرکز بر کاهش تنش‌ها، روند سیاسی و کمک‌های بشردوستانه توافق کردند.
رایزنی‌های مستمر رئیسان جمهوری ایران، روسیه و ترکیه نشان می‌دهد، بحران سوریه راه‌حلی به‌جز روش سیاسی ندارد و هرگونه دخالت و حضور نیروی نظامی خارجی در این کشور مانعی برای اجرای کامل رویکرد سوری- سوری است.  

کلیدواژه