اگر حکومت افغانستان همه کابینه را در یک مرحله به پارلمان معرفی نکند؛ مشکلات قومی، زبانی و منطقه‌ای ایجاد می‌شود
(last modified 1399-04-12T05:58:09+00:00 )
سرطان 12, 1399 10:28 Asia/Kabul

حکومت افغانستان باید به سرپرستی وزارت‌خانه‌ها پایان داده و هرچه زودتر تمام اعضای کابینه را در یک مرحله برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند

عضو مجلس نمایندگان افغانستان گفت: حکومت افغانستان باید به سرپرستی وزارت‌خانه‌ها پایان داده و هرچه زودتر تمام اعضای کابینه را در یک مرحله برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند.

قاضی نذیراحمد حنفی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری درمورد معرفی و کسب رای اعتماد اعضای کابینه جمهوری اسلامی افغانستان از مجلس نمایندگان اظهار داشت: در سال‌های گذشته وکلای مردم به‌خاطر معرفی اعضای کابینه در چند مرحله دچار اختلاف شده و حتی مشکلاتی را در میان مردم و اذهان عموم به‌وجود آورد.

عضو مجلس نمایندگان بیان کرد: حکومت با معرفی چند مرحله‌ای اعضای کابینه درپی سیطره و سلطه‌گری بر پارلمان افغانستان است و می‌خواهد با معرفی تعدادی از نامزد وزرا از یک قوم مشخص حمایت کند و جایگاه‌های خورد و کوچک را برای برخی اقوام و زبان‌های دیگر درنظر بگیرد.

حنفی با تاکید براین‌که حکومت باید تمام 25 نامزد وزیر و چهار رئیس مستقل را در یک مرحله به مجلس نمایندگان معرفی کند، گفت: درغیرآن و با معرفی چند مرحله‌ای اعضای کابینه مشکلات قومی، زبانی و منطقه‌ای در داخل مجلس و در بین مردم به‌وجود می‌آید.

رئیس کمیسیون تقنین مجلس نمایندگان اضافه کرد: قانون سرپرستی وزارت‌خانه‌ها در مجلس نمایندگان تصویب شده و براساس آن حکومت فرصت دارد تا دو ماه نامزد وزیر را به پارلمان معرفی کند که یک‌ونیم ماه آن ممکن در زمان رخصتی‌های تابستانی یا زمستانی مجلس نمایندگان مصادف شود و پانزده روز آن هم برای بررسی و تحقیق اسناد، طرح و برنامه نامزد وزیر مدنظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: قانون دو ماه سرپرستی وزارت‌خانه‌ها درحالی رعایت نمی‌شود که اقدامات رئیس جمهور غنی فراقانونی بوده و نه تنها قوانین فرعی و مصوبات مجلس نمایندگان را رعایت نمی‌کند بلکه به قانون اساسی به‌عنوان مصوب لویه‌جرگه نیز توجه ندارد.

حنفی افزود: حکومت افغانستان باید برای رفع مشاجرات، اختلافات و خصومت‌ها تمام اعضای کابینه را به مجلس نمایندگان معرفی کند تا اعضای پارلمان به‌صورت مشترک برای بررسی و دادن رای اعتماد تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

کلیدواژه