سرطان 15, 1399 11:12 Asia/Kabul
  • درخواست مقامات ایالت سند از دولت پاکستان برای اخراج پناهندگان افغان
    درخواست مقامات ایالت سند از دولت پاکستان برای اخراج پناهندگان افغان

مسئولان ایالت سند پاکستان، حمایت دولت این کشور از طرح اخراج پناهندگان افغان از این ایالت را خواستار شدند.

«محمد اسماعلی راهو» وزیر کشاورزی ایالت سند پاکستان و از اعضای حزب مخالف "مردم" ، از حزب حاکم «تحریک انصاف» خواست تا اقدامات فوری را برای اخراج پناهندگان افغان انجام دهد.

«محمد اسماعلی راهو» مدعی شد پناهندگان افغان به عنوان «منبع خشونت و جنایت» هستند و با توهین به اتباع افغانستانی گفت: ایالت سند «یتیم خانه نیست».

به گزارش "داون نیوز" دولت فدرال پاکستان تصمیم گرفته تا زمان اقامت پناهندگان افغان ثبت شده در این کشور را تا ژوئن 2020 تمدید کند.

درخواست مقامات محلی سند از دولت پاکستان برای حمایت ازبرنامه  اخراج همه پناهجویان افغان ازاین ایالت موضعی تند در قبال مسئله پناهجویان افغان از سال های گذشته تاکنون است.

مسئله  تداوم اقامت و یا اخراج  پناهجویان افغانستان در پاکستان همواره یکی از چالش های اساسی در روابط پر تنش دو کشور بوده است.

دولت افغانستان وحتی برخی نهادهای بین المللی فعال درامور پناهجویان، پاکستان را به استفاده سیاسی از مسئله پناهجویان برای اعمال فشار برکابل یا دریافت کمک های بیشتر جامعه بین االمللی متهم می کنند.

اما دولت اسلام آباد با رد چنین اتهامی می گوید، بنا به ملاحظات اقتصادی، امنیتی واجتماعی باید پناهجویان افغانستان به خصوص آندسته که بدون مجوز در پاکستان زندگی می کنند، خاک این کشور را ترک کنند.

در سال های قبل نیز برخی مقامات ملی و محلی در پاکستان خواستاراخراج پناهجویان غیر قانونی از این کشور شده بودند که برغم وجود برخی اراده ها در دولت اسلام آباد برای اجرایی شدن چنین طرحی،اما با وساطت و رایزنی مقامات دولت افغانستان و مسئولان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، ادامه حضور آنان در پاکستان تمدید شده است.

با توجه به آنکه مدت زمان حضور پناهجویان افغان در پاکستان سال گذشته تا ژوئن 2020 تمدید شد مسئولان دولت ایالتی سند از دولت مرکزی این کشور خواسته اند تا از برنامه اخراج آنان حمایت کند.

 در پاکستان دیدگاه اخراج پناهجویان افغان به خصوص آندسته از پناهجویان که حضور غیر قانونی در این کشور دارند،مورد حمایت بخش عمده ای از افکار عمومی در پاکستان است.

ازنظرموافقان اخراج پناهجویان افغان از پاکستان که بیش از دو میلیون نفر هستند،با خروج این تعداد از پناهجویان فرصت های شغلی بسیاری برای  افراد بیکاردر این کشور فراهم می شود.علاوه بر این ارائه خدمات مختلف به پناهجویان قانونی افغان در پاکستان موجب صرف هزینه های هنگفت ملی برای آنان می شود.در حالی که با اخراج پناهجویان افغان،در بخشی از بودجه های ملی و محلی در پاکستان صرفه جویی می شود.   

علاوه بر این بخشی از ناامنی های گسترده در پاکستان به پناهجویان غیر قانونی افغان نسبت داده می شود که ممکن است با گروه های افراطی که خشونت و تروریسم را در این کشور ترویج می کنند در ارتباط باشد.

بنا به این ملاحظات است که در سال های اخیر مقامات برخی ایالت های پاکستان از جمله خیبرپختونخواه و سند خواستار حمایت دولت مرکزی این کشور از برنامه اخراج همه پناهجویان افغان هستند.

این در حالی است که دولت افغانستان با اخراج پناهجویان این کشور از پاکستان مخالف است.فقدان شرایط مناسب امنیتی،اقتصادی و اجتماعی در افغانستان برای بازگشت پناهجویان افغان از دیگر کشورها از جمله پاکستان ازدلایل اصلی مخالفت ها در کابل برای اخراج پناهجویان است.

کلیدواژه