سرطان 16, 1399 17:52 Asia/Kabul
  • تاکید روسیه بر نقش آمریکا در قاچاق مواد مخدر افغانستان

آمریکا در سال 2001 به بهانه حملات 11 سپتامبر به افغانستان حمله و این کشور را اشغال کرد.با این حال حضور نظامی آمریکا در این کشور جز گسترش تروریسم و ناامنی، افزایش فقر و مهمتر از همه افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر از افغانستان دستاوردی ‏نداشته است.

در این راستا «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان اعلام کرد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در قاچاق مواد مخدر از افغانستان نقش اساسی دارد. کابلوف در واکنش به گزارش نیویورک تایمز در مورد ادعای تبانی روسیه با طالبان در مورد کشتن نظامیان آمریکایی گفته است که سازمان اطلاعات آمریکا که روسیه را متهم می‌کند، خودش در قاچاق مواد مخدر دست دارد. وی در اثبات اظهارات خود گفت هواپیماهای آمریکایی از قندهار و بگرام بدون هیچ بازرسی به مناطقی در آلمان و رومانی پرواز می‌کنند و این یک نوع تجارت است. خبرگزاری تاس روسیه نیز به نقل از کابلوف نوشته است که شماری از اعضای سیا که روسیه را به توطئه با گروه طالبان متهم می‌سازند، خود به قاچاق مواد مخدر از افغانستان اشتغال دارند.

مساله گسترش بی سابقه کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان در دوره اشغال و حضور نظامیان غربی به ویژه نظامیان و عناصر اطلاعاتی امریکا و بریتانیا مدت ها است که مطرح است. مقام های روسی تاکنون بارها از تعلل و خودداری نیروهای ناتو از مبارزه با مواد مخدر در افغانستان به شدت انتقاد کرده اند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در آوریل 2017 اعلام کرد آمریکا و ناتو در تجارت مواد مخدر و قاچاق هروئین از افغانستان به سایر کشورها نقش دارند. وی تصریح کرد آمریکا و ناتو از نظامیان خود برای محافظت از کشت، تولید و قاچاق هروئین از افغانستان به سایر کشورهای جهان استفاده می‌کند. لاوروف با اشاره به این که افغانستان هم اکنون 90 درصد از هروئین جهان را تامین می‌کند با متهم کردن آمریکا به نادیده گرفتن این مسئله گفت این آمار نشانه آزادی در تجارت، کشت و تولید هروئین در افغانستان است. مسکو بارها اعلام کرده که هیچ کاهشی در تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ایجاد نشده و با توجه به آمار دفتر سازمان ملل در امور مبارزه با مواد مخدر، تولید آن در این کشور جنگ زده  بیشتر هم شده ‌است. در سال ۲۰۱۹، شش هزار و ۷۰۰ تُن تریاک در افغانستان تولید شده است.

افغانستان در حال حاضر یکی از کشورهای ردۀ نخست کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در جهان به شمار می آید و بزرگ ترین تولید کننده تریاک و مشتقات آن در جهان است. آمریکا و بریتانیا در 19 سال گذشته با حضور نظامی در افغانستان نقش اساسی و آشکاری درافزایش تولید مواد مخدر در این کشور داشته اند. مقام‌های افغان، ناامنی و فقر اقتصادی را دلیل ادامۀ کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان دانسته و اعلام کرده اند کشت خشخاش در بخش‌هایی که تهدیدات امنیتی وجود دارد و تحت سیطره مخالفان مسلح است، صورت می‌گیرد. دولت افغانستان در سال های گذشته به رغم کمک های بین المللی و نیروهای خارجی نتوانسته است مانع تولید و قاچاق مخدر در این کشور شود. سالانه میلیاردها دلار سود حاصل از تولید و قاچاق مواد مخدر به جیب مافیا و طالبان و نیز گروه تروریستی داعش می‌رود.

در این میان به رغم ادعاها و اقدامات نمایشی آمریکا در زمینه مبارزه با کشت مواد مخدر در افغانستان، عملا آمریکایی ها خود مانع بزرگی در این مبارزه هستند. به گفته "وحید مژده" کارشناس ارشد سیاسی و نظامی افغان:  آمریکا عامل اصلی جنگ، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان است.

بدین ترتیب روشن است که بدون کمک های مستقیم و غیر مستقیم آمریکایی ها و نیز نادیده گرفته شدن کشت گسترده خشخاش در نقاط مختلف افغانستان به ویژه جاهایی مانند ولایت هلمند که محل استقرار نیروهای بریتانیایی است، تبدیل افغانستان به بزرگترین کشور تولیدکننده تریاک و مشتقات آن عملا ممکن نیست. این در حالی است که کشورهای همسایه و یا مجاور افغانستان مانند روسیه ناچار هستند سالانه نیروهای انتطامی و بودجه هنگفتی را صرف مبارزه با قاچاق مواد مخدر از افغانستان به این کشورها نمایند. در واقع مواد مخدری که از افغانستان و از طریق کشورهای آسیای مرکزی روانه روسیه می شود به معضل بزرگی برای این کشور تبدیل شده است. بدین ترتیب آمریکا با چراغ سبز دادن به ادامه تولید خشخاش در افغانستان و نیز مشارکت دادن نیروها نظامی و ماموران اطلاعاتی خود در قاچاق مواد مخدر از افغانستان، عملا در راستای تهدید امنیت ملی این کشورها به ویژه روسیه گام برمی دارد./

کلیدواژه