سرطان 19, 1399 08:05 Asia/Kabul
  • قصور آمریکا دراجرایی نشدن تعهد برای آزادی زندانیان طالبان

گروه طالبان، آمریکا را مسئول آزاد نشدن زندانیان این گروه از زندان های افغانستان دانست.

 گروه طالبان در بیانیه ای اعلام کرد، آمریکا براساس توافقنامه امضا شده با این گروه در دوحه قطر باید هرچه زودتر همه پنج هزار زندانی طالبان را از زندان های دولت افغانستان آزاد کند.

گروه طالبان تاکید کرد، آمریکا باید به تعهداتش پایبند باشد و از ایجاد موانع در روند مذاکرات جلوگیری کند.

دولت افغانستان اخیرا اعلام کرد، حدود 600 زندانی طالبان را به دلیل جرایم  اخلاقی آزاد نخواهند شد.

مقصر دانستن آمریکا در مسئله عدم آزادی همه زندانیان طالبان توسط این گروه در چارچوب تعهداتی است که این کشور در مفاد توافقنامه صلح با طالبان آنرا پذیرفته است.

به موجب یکی از بندهای توافق صلح آمریکا و طالبان که در 29 فوریه 2020 (10حوت1398)دردوحه پایتخت قطربه امضا رسید، کاخ سفید متعهد شده است که همه زندانیان این گروه قبل ازبرگزاری مذاکرات بین الافغانی اززندان های دولت افغانستان، آزاد کند.

با وجود گذشت چند ماه از امضای توافقنامه دوحه، عملا دولت آمریکا گامی در مسیر  اجرای تعهدات خود از جمله آزادی زندانیان طالبان برنداشته است و آزادی بیش از 4 هزار زندانی این گروه در ماه های اخیر صرفا بر اساس تصمیم دولت افغانستان انجام شده است.

دولت افغانستان که در روزهای نخست امضای توافقنامه دوحه، معترض به  سیاست آمریکا در تحمیل مسئله آزادی زندانیان طالبان در توافق دوحه و گره زدن آن به برگزاری مذاکرات بین الافغانی بود، سرانجام تصمیم گرفت برای تسریع در روند خاتمه جنگ و برقراری آتش بس آزادی زندانیان این گروه را آغاز کند.

با وجود آنکه طالبان در روند آزادی تدریجی زندانیان خود توسط دولت افغانستان بر شدت خشونت ها و درگیری ها در این کشور افزوده است اما محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور، آزادی زندانیان این گروه را پیامی برای حسن نیت کابل درخصوص آغاز فوری گفتگوهای بین الافغانی می داند.

برغم آنکه بیش از چهار هزار زندانی طالبان آزاد شده و مابقی به دلیل جرائم اخلاقی امکان ازادی ندارند اما این گروه هنوز حاضر به ورود به روند مذاکرات بین الافغانی نیست و خواستار آزادی همه پنج هزار زندانی خود از زندان های افغانستان است.

درشرایطی که آمریکا علاوه بر اجرا نکردن تعهد خود در مسئله زندانیان طالبان، برنامه ای نیز برای خروج از افغانستان اعلام نکرده است، شرایط برای برگزاری مذاکرات صلح بین الافغانی نیز دشوارتر شده است.

موضع گیری برخی مقامات دولت امریکا نشان می دهد این کشور تمایلی برای خروج ازافغانستان ندارد و تعلل در اجرای تعهد خود در توافق دوحه نیز در همین راستا است.

«جاوید کوهستانی» کارشناس نظامی در افغانستان می گوید، واشنگتن به بهانه داعش به دنبال توجیه حضورش در افغانستان است.  

درحال حاضر علاوه بر طالبان که آمریکا  را مقصر اصلی قرار گرفتن توافق دوحه در مسیر شکست میدانند، دولت افغانستان هم  تاخیر در برگزاری مذاکرات بین الافغانی را ناشی از سیاست های فریبکارانه کاخ سفید در روند صلح این کشور می داند.

به همین دلیل است که بارها مقامات وگروه های مختلف سیاسی  در افغانستان از دولت آمریکا خواسته اند برای اثبات ادعای خود درباره تلاش در جهت برقراری صلح، مهمترین تعهد خود درخصوص خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان را اجرا کند. آمریکا با بدعهدی در قبال  تعهدات خود در توافقنامه دوحه، ضمن دمیدن بر آتش خشونت های طالبان در افغانستان، دستیابی به صلح را نیز برای مردم این کشور دشوارتر کرده است.            

 

کلیدواژه