سرطان 20, 1399 13:10 Asia/Kabul
  •  ترور سردار سلیمانی؛ تروریسم‌دولتی آمریکا خطری برای امنیت جهان

ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خاک عراق، مصداق بارز نقض قوانین بین‌المللی و مُعرف تروریسم‌دولتی آمریکاست.

اگنس کالمرد گزارشگر ویژه حقوق‌بشر،  قتل‌های هدفمند و فراقضایی سازمان ملل متحد در گزارشی اذعان کرده، ترور قاسم سلیمانی خلاف قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد بوده ‌است.

این موضع‌گیری مورد انتظار از سازمان ملل متحد با عصبانیت  دولت‌مردانی آمریکایی روبه‌رو شده است و از اقدام تروریستی دولت دونالد ترامپ در ترور سردار سلیمانی حمایت کردند.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی به‌عنوان فرمانده واقعی مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا، مانعی جدی در برابر سیاست‌های هدفمند دولت آمریکا بود. سردار سلیمانی در کنار گروه‌های مقاومت مردمی در عراق و سوریه با تروریسم‌داعشی مبارزه می‌کرد که به اذعان خود دولت‌مردان آمریکایی، کاخ‌سفید در ایجاد و آموزش آن نقش داشته است.

اقدامات فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و عراق پاکسازی این دو کشور ار تروریست‌های اجاره‌ای و تحقق ثبات، امنیت و صلح منطقه‌ای بود. حمایت آمریکا از گروه‌های مختلف تروریستی، صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته و بدعت خطرناک دولت ترامپ در ترور قهرمان میدان مبارزه با تروریسم هم بیش از پیش امنیت جهانی را با خطر روبه‌رو کرده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز پنجشنبه گفت: شهید سلیمانی موثرترین نیرو در برابر گسترش تروریسم داعشی داعشی در منطقه و جهان بوده است.

ترور سردار سلمیانی علاوه بر اینکه نمایش تروریسم‌دولتی آمریکا بوده و نقض صریح قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود، ثابت کرد، وجود گروه‌های مختلف تروریستی همسو با بازی آمریکا در پیاده‌سازی اهداف این کشور در منطقه غرب آسیاست و نشان از بی‌اساس بودن ادعاهای آمریکا در مبارزه با تروریسم دارد.

این رویکرد آمریکا به‌نفع امنیت و ثبات جهانی نیست و از سازمان‌های بین‌المللی انتظار می‌رود، کشوری که عملا با نقض قوانین بین‌المللی و استفاده از قدرت فراسرزمینی، تلاش‌های فردی، منطقه‌ای و جهانی را برای تحقق امنیت‌پایدار به خطر می‌اندازد، پاسخگو کند.  

اسماعیل بقایی‌هامانه، نماینده ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو روز پنجشنبه گفت: اقدام غیرقانونی و جنایت آمریکا در ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است.

بی‌مسئولیتی و کوتاهی سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد در برابر سیاست‌ زورگویانه و یکجانبه‌گرایی مُخرب آمریکا، پیامدهای جهانی خواهد داشت. دیروز سردار سلیمانی ترور می‌شود، امروز آمریکا با بی‌مسئولیتی در بحبوحه مبارزه با کرونا و در ادامه سریال خروج، از سازمان بهداشت جهانی هم خارج می‌شود که همه این اقدامات غیرقانونی، صلح، زندگی در سایه آرامش و امنیت بشریت را که تضمین آن جز اصول اولیه حقوق بشر است، به خطر می‌اندازد.

کلیدواژه