پژوهشگر جوان مهاجر افغانستانی: تز من در مورد واکسن آنفولانزا به عنوان یکی از پژوهش های برتر شناخته شد
(last modified 1399-04-21T07:35:30+00:00 )
سرطان 21, 1399 12:05 Asia/Kabul

پژوهشگر جوان مهاجر افغانستانی گفت: تز من در مورد واکسن آنفولانزا به عنوان یکی از پژوهش های برتر توسط بیناد ارل در کانادا شناخته شد و یکی از دیگر جوایزی که برای من ارزشمند بود مربوط به اتحادیه اروپا بود که امسال از طرف دانشگاه لون فرانسه به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شدم

دکتر فاطمه فاضل پژوهشگر جوان مهاجر افغانستانی در گفت و گو با رادیو دری با اشاره به انتخاب خود به عنوان یکی از 6 پژوهشگر جوان توسط بنیاد ارل در کانادا گفت: این مرکز در حوزه بهداشت عمومی و امنیت عذایی پژوهش های را انجام می دهد و من تز خود را در مورد واکسن آنفولانزا به این بنیاد ارسال کرده بودم که به عنوان یکی از پژوهش های برتر شناخته شد.

وی تصریح کرد: آنفولانزا برای بشر همیشه از زمان بوجود آمدن مشکلاتی داشته است و یکی از ویژگی‌های این بیماری این است که مستعد جهش است، و این شدت بیماری را افزایش می دهد و همه ساله قربانیان زیادی را می گیرد.

این دامپزشک افغانستانی در ادامه در مورد دلیل انتخاب خود به عنوان پژوهشگر برتر در بیناد ارل افزود: تز من در مورد واکسن آنفولانزا به عنوان یکی از پژوهش های برتر شناخته شد و در شرایط فعلی این پژوهش می تواند اهمیت زیادی داشته باشد چون که ما الان در وسط یک پاندمی هستیم و یک قرن قبل در پاندمی 19 18 براثر همین آنفولانزا با ریشه آنفولانزای پرندگان 500 میلیون نفر درگیر شدند و این بیماری قربانی زیادی از بشر گرفت و امکان این که این پاندمی تکرار شود بسیار زیاد است.

فاضل در ادامه به یکی دیگر از پژوهش های خود که توسط یکی از دانشگاه های اروپا به عنوان پژوهش برتر شناخته شده اشاره کرد و افزود: یکی از دیگر جوایزی که برای من ارزشمند بود مربوط به اتحادیه اروپا بود که در فوریه 2020  دانشگاه لون فرانسه یک فراخوانی داد برای پیوستن به گروه نسل واکسن پژوهان آینده، که من مدارک خود را ارسال کردم و انتخاب شدم.

وی در مورد نحوه انتخاب خود نیز گفت: بعد از برگزاری کنکور آنلاین و چندین مرحله مصاحبه، 21 نفر را انتخاب کردند که من به عنوان نماینده افغانستان از این جمع انتخاب شدم.

این پژوهشگر دانشگاه فردوسی مشهد خاطر نشان ساخت: من حدود دو سال پیش در رشته دامپزشکی از از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم و در حال حاضر به عنوان محقق در این دانشگاه مشغول فعالیت هستم و چند پروژه در حال انجام دارم و اگر امکان محدودیت های پرواز که به خاطر بیماری کووید-19 برقرار شده لغو شود، امسال برای همین پژوهشی که در کانادا انتخاب شدم به این کشور سفر خواهم کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی برای من یک بستر مهم و مفیدی بود که بتوانم در این رقابت های بین المللی شرکت کنم و همیشه حمایت اساتید و دانشجویان را با خود داشتم.

 

کلیدواژه