سرطان 21, 1399 17:30 Asia/Kabul
  • آمادگی کامل نیروهای نظامی ایران برای مقابله با هر متجاوزی
    آمادگی کامل نیروهای نظامی ایران برای مقابله با هر متجاوزی

امیرسرتیپ «عزیز نصیرزاده» ،فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به چهل سال دشمنی کشورهای استکباری با انقلاب اسلامی تاکید کرد؛ نیروهای نظامی ایران با آمادگی رزمی بالای خود اجازه هیچ گونه تجاوزی به خاک کشور را به دشمن نخواهند داد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران با تشریح وضعیت امنیتی خلیج فارس تاکید کرد، نیروهای نظامی ایران به عنوان حافظان امنیت کشور با قدرت و جدیت به عنوان یک کشور حافظ صلح در منطقه حضور دارد.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است دستیابی به امنیت  در این منطقه‌ حساس، فقط از طریق همکاری و مشارکت جمعی همسایگان امکان‌پذیر خواهد بود.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران درهمین راستا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2019؛ طرح « صلح هرمز» را برای تقویت امنیت  و ثبات منطقه ارائه کرد . این پیشنهاد نشان  داد که تهران دارای ایده های چند جانبه گرایانه با رویکرد منطقه ای  در جهت  درونی سازی ثبات و امنیت در خلیج فارس است.

اقتضائات و شرایط خاص ژئوپلتیکی منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به گونه ای است که تنها گزینه مطمئن برای تامین امنیت دراین منطقه ، مشارکت کشورهای همسایه خلیج فارس است.

هدف امریکا از حضور نظامی و تنش سازی  درمنطقه  خلیج فارس  را می توان حول محور سه موضوع بررسی کرد :

موضوع  نخست ؛ بهره برداری سیاسی-اقتصادی  از جریان های ساختگی نا امنی در این منطقه است .

«لطفی العبیدی» تحلیلگر تونسی در این زمینه می گوید : آمریکا از چاشنی ایران هراسی ؛استفاده‌های بسیاری برده است. امریکا با تنش آفرینی در منطقه خلیج فارس علاوه بر زمینه سازی برای انعقاد قراردادهای تسلیحاتی ، بدنبال  عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اسرائیل است تا طرح «معامله قرن» را پیش برد.

موضوع  دوم ؛ بین المللی نشان دادن حفظ امنیت در خلیج فارس از طریق  ائتلاف سازی های نظامی  با محوریت ایران هراسی است  .

این هدف  در قالب دو سناریوقابل بحث است.  سناریوی نخست؛  ایجاد زمینه های روانی  برای برقراری قوانین جدید بین المللی درمنطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است  تا امریکا از این طریق  حضور بلند مدت  خود را این منطقه قانونمند نشان دهد.

در سناریوی دوم؛ ایالات متحده سعی دارد با ایجاد ائتلاف نظامی در تنگه هرمز ایران را با  چالش ائتلاف نظامی جهانی در منطقه مواجه سازد .

اما؛ سومین موضوعی که در بحث حضورنظامی امریکا در خلیج فارس قابل تامل است ؛ ایجاد چالش های امنیتی در محیط پیرامونی ایران و همزمان  محدود  سازی قدرت دفاعی ایران با محوریت تضعیف توان موشکی ایران است.

در واقع باید گفت؛ امریکایی ها  با استراتژی تهدید سازی از ایران سعی دارند خود را مدافع امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز نشان دهند  در حالیکه هدف اصلی ان ها ؛ نا امن کردن خیج فارس است.

اظهارات فرمانده نیروی هوایی ارتش  جمهوری اسلامی ایران پیام روشنی در این زمینه دارد؛ مبنی بر اینکه نیروی های نظامی ایران هر گونه ماجراجویی واقدام تحریک‌آمیز در منطقه را با قاطعیت پاسخ خواهند داد وعواقب آن متوجه نیروهای متخاصم از جمله آمریکا خواهد بود.

 

کلیدواژه