انتقاد سازمان ملل از تاثیر منفی ترامپ بر آزادی رسانه ها
(last modified 1399-04-24T08:28:53+00:00 )
سرطان 24, 1399 12:58 Asia/Kabul
  • انتقاد سازمان ملل از تاثیر منفی ترامپ بر آزادی رسانه ها
    انتقاد سازمان ملل از تاثیر منفی ترامپ بر آزادی رسانه ها

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید در 1 دلو 1395 ، همواره لبه تیز حملات لفظی اش را متوجه رسانه های منتقد خود کرده است. از دیدگاه ترامپ، رسانه ها دروغ گو و فعالان رسانه ای متقلب ترین انسان های روی زمین هستند و به همین دلیل او در هر فرصتی به آنان می تازد. این رفتار ترامپ، انتقاد سازمان ملل را برانگیخته است.

«دیوید کای» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره آزادی بیان  با اشاره به حملات کاخ سفید به رسانه‌ها  از"تأثیر منفی دونالد ترامپ" بر آزادی مطبوعات در جهان انتقاد کرد. وی ابراز امیدواری کرد با رفتن ترامپ، هجمه و حملات به روزنامه‌نگاران آمریکایی کاهش یابد. به گفته کای : روشن است که ترامپ در چهار سال گذشته، روشی را در پیش گرفته است که در آن به رسانه‌ها و آزادی بیان خدشه وارد می‌کند. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره آزادی بیان، اقدامات ترامپ در این زمینه مانند انتقاد از اصحاب رسانه، انتشار اخبار دروغ درباره آنها و نیز اعلام این که آنان با رسانه‌های محافظه کار فعالیت می‌کنند، مصداق هجمه به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران دانست. کای در پاسخ به این سؤال که آیا ترامپ تأثیری بر آزادی مطبوعات در سطح جهان داشته است، تاکید کرد وی تأثیر بسیار منفی بر این مقوله دارد.

انتقاد مستقیم سازمان ملل از رویکرد ترامپ در برخورد با رسانه ها نشانه ماهیت واقعی ادعاهای مطرح درباره آزادی بیان درغرب است. در واقع ترامپ به عنوان رئیس جمهوری کشوری که ادعای آزادترین کشور جهان را یدک می کشد فقط معتقد به آزادی بیان و رسانه هایی است که صرفا به تمجید از سیاست ها و اقدامات وی بپردازند و تحمل کوچک ترین انتقاد یا اعتراضی به خود یا سیاست ها و اقداماتش را ندارد. ترامپ از رسانه های منتقد دولت خود با عنوان «رسانه های جعلی» یا «رسانه های اخبار کذب» یاد و آن ها را به دروغ گویی علیه خود متهم می کند و معتقد است بسیاری از خبرهایی که رسانه ها منتشر می کنند جعلی و نادرست است. رئیس جمهوری جنجالی آمریکا همواره در توئیت هایش رسانه ها را به سیاه نمایی درباره اقدامات و مواضع خود متهم کرده است.

حساسیت ترامپ از زمانی که رسانه های آمریکایی به افشای زندگی خصوصی و مفاسد اخلاقی وی پرداخته و برمسائلی مانند انتقاد از سیاست خارجی ناکام وی تمرکز کرده اند، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. ترامپ حتی در چندین مورد به طور مستقیم با خبرنگاران برخورد کرده است. ترامپ از سوی بسیاری از روزنامه های آمریکا به حمله مستمر به مطبوعات آزاد متهم است.

ترامپ در عین حال همواره تلاش کرده است تا برخورد رسانه ها با خود را دشمنی با شهروندان آمریکایی وانمود کند. ترامپ در توئیتی نوشت: رسانه های خبری جعلی یعنی روزنامه نیویورک تایمز و شبکه های خبری (ان بی سی نیوز)، (ای بی سی) ، (سی بی اس) و (سی ان ان) دشمن من نیستند. آنها دشمن مردم آمریکا هستند. از سوی دیگر ترامپ در برگزاری نشست های خبری و مصاحبه با رسانه‌های همسو و دیدارهای از پیش تعیین نشده با خبرنگاران رکوردار است؛ هرچند دیدار وی با اصحاب رسانه  اغلب با حواشی و هرج و مرج زیاد در طول دوره ریاست جمهوری‌اش همراه بوده است.

نگاهی به موارد مختلف برخورد ترامپ با رسانه های منتقد وی نشان می دهد او در درمورد این رسانه ها نیز از استراتژی همیشگی اش یعنی اعمال تهدید و فشار فوق العاده برای مرعوب کردن طرف مقابل و پذیرش خواسته های زیاده طلبانه اش استفاده می کند. با این حال این رویکرد ترامپ چندان موثر واقع نشده است و مطبوعات و رسانه های آمریکایی موضع سختی در برابر انتقادها و اقدامات وی در پیش گرفته اند. از جمله در اوت 2018 حدود 350 روزنامه و نشریه در سراسر آمریکا در اقدامی هماهنگ با انتشار سرمقاله‌هایی از رویکرد ترامپ در حمله به رسانه‌ها انتقاد کردند. روزنامه "بوستون گلوب" پیشنهاد انتشار یک سرمقاله در محکومیت جنگ ترامپ با رسانه ها را مطرح کرد. این روزنامه با اشاره به الفاظی که دونالد ترامپ علیه روزنامه ‌نگاران به کار برده است، از سردبیران مطبوعات سراسر آمریکا خواست تا در یک روز مشخص با انتشار سرمقاله‌هایی به آنچه که «جنگ کثیف علیه رسانه‌های آزاد» خوانده شده، واکنش نشان دهند. محور تمامی این سرمقاله‌ها واکنش به این عبارت ترامپ بود که «رسانه‌ها دشمن مردم هستند». 

واکنش قوی و هماهنگ مطبوعات آمریکا به علاوه انتقادهای شدید برخی شبکه های خبری مانند "سی ان ان" از رفتار زشت ترامپ نشان می دهد که وی در برخورد با رسانه ها دست بالا را ندارد؛ضمن این که انتقاد «دیوید کای» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره آزادی بیان از برخورد ترامپ با رسانه ها نشان می دهد که در سطح بین المللی نیز رفتار ترامپ با رسانه ها بازخورد منفی داشته است./

کلیدواژه