سرطان 25, 1399 18:34 Asia/Kabul
  • انتقاد دولت افغانستان از تشدید حملات طالبان
    انتقاد دولت افغانستان از تشدید حملات طالبان

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد، هدف طالبان از تشدید حملات برای تقویت مواضع این گروه و امتیازگیری در مذاکرات صلح بین‌الافغانی است.

 ارگ ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه ای با محکوم کردن حمله طالبان به ساختمان اداره امنیت ملی ولایت سمنگان گفت: این حمله بیانگر آن است که این گروه همچنان خواهان ادامه جنگ است.

در این بیانیه از طالبان خواسته شد تا به حملات خود خاتمه دهد و درخواست دولت و جامعه جهانی برای پایان جنگ و برقراری صلح را بپذیرد، زیرا  تشدید خشونت‌ها و جنگ به روند صلح در افغانستان آسیب می‌زند.

واکنش تند ارگ ریاست جمهوری افغانستان به حمله طالبان به ساختمان اداره امنیت ملی ولایت سمنگان در ماه های اخیر و پس از امضای توافقنامه صلح بین این گروه و آمریکا که زمینه ای برای برگزاری مذاکرات بین الافغانی محسوب می شود  بی سابقه بوده است.

کشته شدن 12 نفر و همچنین زخمی شدن 63 تن دیگر دراین  حمله طالبان که بیشترین تلفات در میان حملات مرگبار این گروه در ماه های اخیر را ثبت کرده است بشدت دولت افغانستان را خشمگین کرده است. 

تشدید حملات طالبان در مناطق مختلف افغانستان در حالی است که این گروه متعهد شده بود در چارچوب توافق صلح با آمریکا که در 29 فوریه 2020 در دوحه پایتخت قطر امضا شد خشونت ها در افغانستان را کاهش دهد.

دولت افغانستان که خود را برای برگزاری مذاکرات بین الافغانی با هدف دست یابی به توافق با طالبان برای استقرار صلح دائمی در این کشور آماده می کند رویکرد این گروه در افرایش خشونت و درگیری را آسیبی بزرگ به روند صلح می داند و به همین دلیل خواستار توقف این حملات و ورود طالبان به فرآیند مذاکرات صلح است.

مقامات کابل بر این باورند ، طالبان با تشدید جنگ در این کشور درصددند  بزعم خود امتیازات بیشتری از دولت افغانستان در روند گفتگوهای صلح بگیرند.

"نجیب پیکان" کارشناس سیاسی در افغانستان می گوید،

طالبان از هر گزینه‌ای که حکومت افغانستان را تحت فشار قرار دهد، استفاده می‌کند تا بتواند خواسته‌های این گروه در مذاکرات صلح پذیرفته شود.

 در شرایطی که فرماندهان ارشد طالبان پس از امضای توافق صلح با آمریکا به برگزاری گفتگوهای بین الافغانی واکنش مثبت نشان داده و از آن استقبال کرده اند  طور طبیعی این انتظار در بین مردم و دولت افغانستان وجود دارد که این گروه با کاهش خشونت ها خود را برای ورود به این مذاکرات آماده کند.

درواقع طالبان باید با  کاهش و توقف خشونت ها در افغانستان ادعای خود برای پایان جنگ و برقراری صلح همزمان با خروج کامل نیروهای خارجی از این کشور را اثبات کنند که در حال حاضر با تشدید حملات این گروه چنین حسن نیتی  از طالبان دیده نمی شود. 

همزمان با واکنش تند ارگ ریاست جمهوری افغانستان به حمله طالبان به اداره امنیت ملی ولایت سمنگان، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور نیز درگفتگوبا با ژنرال "کنت اف. مکنزی" Kenneth F. McKenzie  فرماندهی مرکزی ارتش تروریستی آمریکا (سنتکام) در تلاش برای متقاعد کردن وی برای تنظیم جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان توسط مقامات سیاسی و نظامی کاخ سفید است تا طالبان اشتیاق بیشتری برای ورود به مذاکرات بین الافغانی پیدا کند.

فرماندهان طالبان می گویند تا زمانی که وعده های آمریکا از جمله آزادی همه زندانیان  این گروه و خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان محقق نشود امکان توقف جنگ و استقرار صلح در این کشور وجود ندارد و حتی برگزاری مذاکرات صلح بین الافغانی هم نمی تواند به فرجام مورد انتظار برسد. 

 

کلیدواژه