اسد 02, 1395 10:48 Asia/Kabul

خبر و گزارش‎های منتشر شده حاکی از وضعیت وخیم انسانی در شمال سوریه است.

«شورای نظامی منبج و حومه» وابسته به گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه که از حمایت آمریکا برخوردار و اغلب اعضای آن را کُردها تشکیل می‌دهند، روز پنجشنبه، با صدور بیانیه‎ای تاکید کرد که 48 ساعت به گروه تروریستی داعش مهلت داده است تا از مناطق شهر منبج واقع در شمال سوریه خارج شود.

این شورا که شهر منبج را به محاصره در آورده است، در این بیانیه، تاکید کرد برای حفظ جان غیرنظامیان در داخل شهر و برای جلوگیری از ویرانی شهر، اعلام می‌کنیم که با طرح خروج افراد محاصره شده داعش در داخل شهر طی 48 ساعت با سلاح‎های شخصی خود موافقت می‎کنیم. در این بیانیه تاکید شده که این آخرین و تنها فرصت برای عناصر محاصره شده داعش برای خروج از مناطق و محله‌های شهر منبج است.

«یان اگلند» Jan Egeland مدیر گروه کاری کمک‎های بشردوستانه سازمان ملل متحد در سوریه نیز روز پنجشنبه با بیان این که، بخش شرقی حلب در شمال این کشور تحت کنترل گروه‌های تروریستی قرار دارد و ارتش سوریه آن را محاصره کرده است، درخواست کرد هر هفته آتش بسی 48 ساعته برای کمک رسانی به ساکنان 250 هزار نفری این منطقه برقرار شود.

«یان اگلند» برقراری هفتگی آتش بس در حلب را برای جلوگیری از بروز فاجعه ضروری خواند و افزود نیروهای سوری هفتم ژوئیه آخرین محور تدارکاتی مناطق شمالی حلب را آزاد کردند.

«ماریان گاسر» Marianne Gasser نماینده کمیته بین المللی صلیب سرخ در سوریه هم با اشاره به وضعیت دشوار ساکنان حلب اظهار کرد غیرنظامیان با وجود این شرایط دشوار همچنان مقاومت می‌کنند.

در همین حال، «انس العبده»، عضو ائتلاف ملی مخالفان سوریه روز پنجشنبه در واکنش به کشته شدن ده‌ها شهروند سوری در منطقه‌ای در شهر منبج استان حلب با ارسال پیامی فوری به وزرای خارجه کشورهای ائتلاف بین‌المللی، خواهان توقف فوری عملیات نظامی در سوریه شد تا تحقیقات کامل در این مسیر انجام شود.

پیشتر وزارت امور خارجه سوریه نیز در دو نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت کشته شدن دهها غیر نظامی از جمله 11 کودک در حمله جنگنده‌های فرانسوی به روستای توخار الکبری در شمال شهر منبج را محکوم کرد.

همچنین دولت سوریه با ارائه درخواست رسمی از شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل خواست تا جنایت فجیع گروه تروریستی «جنبش نورالدین زنکی» در بریدن سر یک کودک فلسطینی در اردوگاه حندرات در شمال حلب سوریه را محکوم کنند.

کلیدواژه