ضرورت برنامه ریزی درازمدت برای فقر زدایی و رسیدگی به اقشار آسیب پذیر در افغانستان
(last modified 1399-04-30T06:32:49+00:00 )
سرطان 30, 1399 11:02 Asia/Kabul

برای کاهش و یا رفع فقر در افغانستان و رسیدگی به اقشار آسیب پذیر دولت باید برنامه درازمدت داشته باشد

کارشناس اقتصادی افغان تاکید کرد: برای کاهش و یا رفع فقر در افغانستان و رسیدگی به اقشار آسیب پذیر دولت باید برنامه درازمدت داشته باشد.

سیف الدین سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به افتتاح برنامه دسترخان (سفره) ملی  از سوی رئیس جمهور غنی گفت: افتتاح چنین برنامه ای، بیشتر یک تبلیغات سیاسی است و کمکی به بهبود وضعیت معیشتی مردم نمی کند.

وی افزود: در حالی که دولت در برنامه توزیع نان بین مردم در زمان شیوع کرونا موفق نبوده و در آن فساد رونما شده، بعید است که بتواند در قالب برنامه دسترخان ملی توزیع کمک به مردم نیازمند در سراسر افغانستان را عملی کند و این برنامه هم فرصتی را برای عده ای سودجو و فاسد فراهم می کند که از ثروت ملی افغانستان به نفع خود سوء استفاده کنند.

این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل عنوان کرد: در صورتی که دولت توان اجرای این برنامه ای را داشت باید آن را از همان زمان آغاز قرنطینه که مردم مشاغل خود را از دست داده بودند، شروع می کرد، بنا بر این، به نظر می رسد چنین برنامه ای هم بصورت غیر شفاف انجام خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: تجربه ثابت کرده که کمک های اختصاص داده شده به مردم فقیر در افغانستان بصورت درست در اختیار مردم قرار نمی گیرد و در محل های مختلف معمولا در اختیار افرادی قرار می گیرد که قدرت دارند و آن ها هم کمک ها را بیشتر به نزدیکان خود توزیع می کنند در حالی که دولت همواره باید رسیدگی به اقشار آسیب پذیر، فقر زدایی و اشتغال زایی را در دستور کار خود داشته باشد.

وی تصریح کرد: رسیدگی به اقشار آسیب پذیر جامعه هم باید از طریق یک برنامه درازمدت انجام شود، دولت نباید اقشار آسیب پذیر و کسانی را که درآمدی ندارند در شرایط عادی رها کند و فقط در شرایط بحرانی برنامه های مقطعی برای کمک به آنان روی دست گرفته شود، رسیدگی به آنان باید همیشگی باشد.

به گفته سیحون این برنامه درازمدت باید از طریق اشتغال زایی و فراهم کردن شرایط درآمدزایی برای این اقشار و نیز مساعدت های اجتماعی برای آنان پیگیری شود، در شرایط کنونی توزیع یک بسته محدود مواد غذایی دردی را دوا نمی کند.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: حل مشکل فقر، اشتغال زایی و درآمد زایی نیاز به دیدگاه استراتژیک و عمل استراتژیک و پیگیر دارد که البته کار ساده ای نیست اما باید در یک برنامه ریزی دقیق و درازمدت اجرا شود، در این صورت اوضاع جامعه بهبود خواهد یافت.

وی اضافه کرد: البته کمک های مقطعی که به مردم صورت می گیرد هم در نفس خود اقدامی مثبت است اما این کمک ها باید به تمام نیازمندان برسد که آن هم نیاز به بررسی و دسترسی به آمار دقیق افراد و خانواده های نیازمند دارد که چنین بررسی و آمارگیری هنوز انجام نشده است، به همین دلیل این امکان وجود دارد که بسیاری از خانواده های نیازمند از این کمک مقطعی هم باز بمانند.

 

کلیدواژه