تاکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ تمامیت ارضی و وحدت و انسجام داخلی در عراق؛
(last modified 1399-05-01T03:01:15+00:00 )
اسد 01, 1399 07:31 Asia/Kabul
  • تاکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ تمامیت ارضی و وحدت و انسجام داخلی در عراق؛

" ایران  خواهان عراقِ عزتمند با حفظ تمامیت ارضی و وحدت و انسجام داخلی است."

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب عصر روز سه شنبه در دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در تهران با بیان این نکته تاکید کردند: آنچه در روابط دو جانبه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است منافع، مصالح، امنیت، عزت، اقتدار منطقه‌ای و بهبود شرایط در عراق است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با بیان اینکه دیدگاه آمریکایی‌ها درباره عراق درست در نقطه مقابل ایران است، تصریح کردند: ایران درخصوص روابط عراق با آمریکا دخالتی نمی‌کند اما انتظار دارد، دوستان عراقی، آمریکا را بشناسند و بدانند که حضور آمریکا در هر کشوری منشأ فساد، خرابی و ویرانی است.

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست وزیر عراق  بردو مسئله مهم وراهبردی تاکید دارد. این سخنان از یکسو بر دشمن شناسی و اهداف آشکار و پنهان امریکا در منطقه تاکید دارد و از سوی دیگر مسیر غلبه بر مشکلات و توطئه ها با تکیه بر ظرفیت های درونی وخواست واقعی مردم عراق را  به روشنی  تبیین می کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیان اهمیت این موضوع؛ مرجعیت و شخص آیت الله سیستانی را یک نعمت بزرگ برای عراق خواندند و خاطرنشان کردند: حشدالشعبی یک نعمت بزرگ دیگر در عراق است که باید آن را حفظ کرد.

امریکا در سال 2001  به بهانه مبارزه با القاعده؛ یعنی همان گروه تروریستی که به اذعان ترامپ و کلینتون؛ امریکا آنرا بوجود آورد؛ منطقه را گرفتار در ناامنی و تروریسم لجام گسیخته کرد که از درون آن داعش و ده ها گروه تروریستی دیگر بوجود آمدند. امریکا در شرایط کنونی نیز بدنبال ماجراجویی های تازه ای است تا افکار عمومی را از تمرکز بر نقش ترامپ در ایجاد بحران و جنگ در منطقه  منحرف کند. امریکا طی این سال ها برای رسیدن به اهداف خود از هیچ جنایتی رویگردان نبوده است. رهبرمعظم انقلاب جنایت آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» و شهید «ابومهدی المهندس» را یک نمونه از نتیجه حضور آمریکایی‌ها برشمردند و تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.

امریکا در3 ژانویه 2020(13جدی1398)در اقدامی تروریستی با به شهادت رساندن سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وشماری از همراهان وی که به دعوت رسمی دولت عراق به این کشور سفر کرده بودند، یکبار دیگر نشان داد که هدف واقعی امریکا  ناامن کردن منطقه و ایجاد فرصت برای فعالیت گروه های تروریستی در منطقه است. واقعیت این است که دشمنان از همگرایی  و روابط خوب میان ایران و کشورهای همسایه همواره سیلی خورده اند. امروز شرایط منطقه و معادلات سیاسی و نظامی تغییر کرده است و ملت ها و دولت های برخاسته از ملت ها، حضور شرارت آمیز امریکا در منطقه را برنمی تابند. از همین روست که رهبر معظم انقلاب خطاب به نخست وزیرعراق یادآور شدند؛ جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمِ دولت، ملت و مجلس عراق برای اخراج آمریکایی‌ها پیگیری شود زیرا وجود آن‌ها موجب ناامنی است.

همانگونه که نخست وزیر عراق نیز، دردیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: مردم عراق هیچگاه حمایتهای ایران را فراموش نخواهند کرد و واقعیت این است که خون عراقی‌ها و ایرانی‌ها در جنگ با تکفیری‌ها در هم آمیخته است.

بیان این دیدگاه ها  ورویکردها نشان می دهد روابط ایران و عراق مبتنی بر سه  اصل راهبردی؛ "امنیت مشترک "؛ "همکاری سیاسی-اقتصادی" و تکیه بر "مشترکات دینی" است.

ازاینرو آنچه در روابط دو کشور حائز اهمیت است؛ تلاش برای  حفظ منافع راهبردی ومقابله با تهدیدات مشترک است که می‌تواند به مدلی برای توسعه همکاری‌ها با دیگر کشورهای منطقه تبدیل شود.

کلیدواژه