اسد 03, 1399 10:53 Asia/Kabul
  • انتقاد نمایندگان مجلس افغانستان از مداخله جویی آمریکا 

برخی اعضای مجلس نماینگان افغانستان تاکید کردند، آمریکا در اقدامی مداخله جویانه اجازه عملیات گسترده به نیروهای دولتی علیه طالبان را نمی دهد.

 نماینده مردم ولسوالی وردک درمجلس افغانستان از وخامت اوضاع امنیتی این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: مذاکرات صلح میان افغان ها پس از امضای توافقنامه شکست  خورده امریکا در قطر  به بن بست رسیده است.

"مهدی راسخ" درادامه صلح امریکائی در افغانستان را بسیار خطرناک خواند و افزود: دولت اشرف غنی در قبال حملات طالبان علیه غیر نظامیان سکوت اختیار کرده و نسبت به جان انسان ها بی تفاوت است.

همچنین ، "نسیم مدبر" و بلقیس روشن از دیگر اعضاء مجلس ملی افغانستان هم  گفتند،  اقدامات ناخرسند امریکا سبب شده تا تلفات نیروهای امنیتی در هر 24 ساعت به بیش از 100 تن رسیده  است.

انتقاد از اقدام مداخله جویانه آمریکا درخصوص جلوگیری از عملیات نیروهای دولتی افغانستان علیه طالبان نشان می دهد که کاخ سفید به دلیل ناکامی در روند اجرای توافقنامه صلح با این گروه به دوره تازه ای از محاسبات غلط در تحولات این کشور وارد شده است.

آمریکا که با تعهد برای آزادی همه زندانیان طالبان قبل از شروع مذاکرات بین الافغانی در چارچوب توافق صلح با این گروه، گره ای برروند برنامه آشتی ملی افغانستان زده است، درصدد است خود را از باتلاق جنگ و صلح در این کشور نجات دهد.

آمریکا و متحدانش در ناتو پس از شکست در نزدیک به دو دهه جنگ ویرانگر در افغانستان به بهانه مبارزه با طالبان و ریشه کنی تروریسم برای رهایی از پیامدهای سنگین جنگی بی نتیجه در این کشور، از بیش از یکسال گذشته به مذاکرات صلح با این گروه پیوستند.

برغم امضای توافقنامه صلح بین آمریکا و طالبان در فوریه 2020 در دوحه پایتخت قطر، اما اجرایی نشدن تعهدات کاخ سفید سبب تشدید حملات این گروه در افغانستان و بروز موانع تازه ای فرا روی تلاش های دولت این کشور برای برگزاری گفتگوهای صلح با طالبان شده است.

در چنین شرایطی آمریکا  بنابه گفته برخی از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان برای جلب نظر طالبان برای عدم خروج از توافق دوحه از عملیات نیروهای دولتی این کشور علیه این گروه برای مقابله با خشونت های طالبان جلوگیری کرده است تا از این طریق بتواند این توافق را که جمهوری خواهان آمریکا دستاوردی بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر 2020 می دانند، حفظ کنند.

این در حالی است که طالبان در هفته های اخیر با افزایش شدت و گستره عملیات های مرگبار خود در مناطق مختلف افغانستان می کوشد علاوه بر وادارکردن آمریکا به اجرای تعهدات خود در توافق دوحه، دولت افغانستان را نیز به ارائه امتیازات بیشتر به این گروه در مذاکرات بین الافغانی آتی وادار کند.

با توجه به آنکه آمریکا نتوانسته دستکم تاکنون به تعهدات خود در توافق دوحه عمل کند، این گمانه وجود دارد که این مسئله بیش از گذشته بر روند مذاکرات بین الافغانی تاثیر منفی بگذارد و تلاش های دولت افغانستان دریکسال اخیر برای ترغیب طالبان به خاتمه جنگ و برقراری آتش بس دائمی در این کشور بی اثر شود.

بنابراین، انتظار می رود آمریکا برای اثبات ادعای خود درباره تلاش برای کمک به برقراری صلح در افغانستان، ضمن اجرای تعهدات خود در توافق دوحه از جمله خروج نظامیان خارجی، مانعی برای گفتگوهای بینالافغانی ایجاد نکند.                        

کلیدواژه