برگزاری نشست کشورهای کمک کننده به افغانستان در کابل
(last modified Tue, 28 Jul 2020 08:34:01 GMT )
اسد 07, 1399 13:04 Asia/Kabul
  •  برگزاری نشست کشورهای کمک کننده به افغانستان در کابل

چهارمین نشست کشورهای کمک کننده به افغانستان موسوم به «سام» با حضور نمایندگان بیش از ۴۰ کشور و سازمان‎‌های بین المللی در کابل آغاز شد.

«شمروزخان مسجدی» سخنگوی وزارت دارایی افغانستان  در مراسم افتتاحیه این نشست  گفت: سند دوم چارچوب ملی صلح و توسعه دولت افغانستان در این نشست دو روزه ارائه ‌می شود.

مسجدی افزود: موضوع هایی مانند پیگیری تعهدات کنفرانس ژنو ،تأثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد افغانستان، صلح و توسعه، تعهدات متقابل دولت کابل و کشورهای کمک‌کننده از برنامه‌های اصلی این نشست به شمار می رود.

«حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در این نشست اقدامات مهم دولت این کشور را برای تأمین صلح در افغانستان و آزادی ۴ هزارو ۵۰۰ زندانی طالبان  یادآورشد.

در سال های اخیر نشست های منطقه ای و بین المللی متعددی درباره ادامه کمک به افغانستان در کشورهای مختلف از جمله در این کشور برگزار شده است.

برغم تعهداتی که کشورهای شرکت کننده در نشست های قبلی کمک به بازسازی افغانستان از جمله دولت های غربی مطرح کرده اند اما تنها بخشی کوچکی از این تعهدات انجام شده است و فاصله بزرگ بین وعده تا عمل همواره بزرگترین چالش برای نتایج نشست هایی ازاین قبیل بوده است.

در حدود یکسال گذشته طرح تهدیداتی شامل کاهش یا قطع کمک به افغانستان از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا که به بهانه های واهی تشدید فساد در افغانستان وبی برنامگی دولت این کشور در روند صلح موجب شده تا مقامات کابل درباره ریزش ناگهانی کمک های خارجی به روند بازسازی بشدت نگران باشند.

 از جمله این تهدیدها توئیت ماه های گذشته نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان بود که به دولت این کشور هشدار داد، اگر در امر مبارزه با فساد تلاش جدی نکند، کمک ها و حمایت های جامعه جهانی را از دست خواهد داد.

هشدارها  درباره قطع کمک ها در صورت  ادامه روند کنونی فساد مالی در افغانستان در حالی است که بخش عمده فساد مالی در این کشورناشی از عملکرد اشتباه شرکت های خارجی مشارکت کننده در عرصه بازسازی افغانستان  است که نهادهای غربی نیز به آن اذعان دارند.

در گزارش های مختلف اداره بازرسی عمومی برای بازسازی افغانستان موسوم به سیگار که توسط دولت آمریکا اداره می شود،بارها اذعان شده است پروژه هایی که در فهرست بازسازی قرار گرفته اند به دلیل عدم اولویت در تامین نیازهای مردم، تنها موجب هدر رفتن کمک های مالی بین المللی شده است.

علاوه بر وجود چنین تهدیدها و هشدارهایی از سوی کشورهای غربی به دولت افغانستان،مقامات این کشور نگرانند که با خاتمه جنگ و برقراری صلح در افغانستان کمک های خارجی به این کشور متوقف شود که این مسئله با توجه به نیاز منابع مالی گسترده برای ادامه روند بازسازی خرابی های ناشی از چند دهه اشغال و جنگ داخلی در افغانستان و همچنین درآمدهای ناچیز داخلی ؛ تامین بودجه امور حیاتی و ضروری هم به مخاطره بیافتد.

بر اساس چنین پیش بینی است که مقامات دولت افغانستان می کوشند درنشست های دو یا چند جانبه مقامات دیگر کشورها را درباره لزوم تداوم کمک ها به این کشور حتی پس از خاتمه جنگ و خروج نیروهای خارجی ترغیب کنند.

نشست دو روزه نمایندگان بیش از40 کشور و سازمان بین المللی در کابل برای بررسی مسئله ادامه کمک به روند بازسازی افغانستان  و پیگیری مصوبات نشست های قبلی در این زمینه فرصتی است تا مجددا مقامات این کشور ضرورت های استمرار این کمک ها را برای شرکت ککندگان در این نشست تشریح کنند. 

کلیدواژه