دولتمردان افغان باید در هماهنگی و اتحاد باهم در زمینه صلح تلاش کنند
(last modified 1399-05-11T09:01:38+00:00 )
اسد 11, 1399 13:31 Asia/Kabul

برای امریکایی ها برقراری صلح در افغانستان اهمیتی ندارد، این دولتمردان افغان هستند که باید در هماهنگی و اتحاد باهم در این زمینه تلاش کنند

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: برای امریکایی ها برقراری صلح در افغانستان اهمیتی ندارد، این دولتمردان افغان هستند که باید در هماهنگی و اتحاد باهم در این زمینه تلاش کنند.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اینکه امریکایی ها اعلام می کنند نیروهای خود را از افغانستان خارج می کنند چندان قابل باور نیست، آن ها بازی را به راه انداخته اند که می خواهند مردم افغانستان را به نوعی مشغول کنند.

این فعال سیاسی افغان افزود: صلحی هم که امریکایی ها از آن سخن می گویند صلح پایدار نخواهد بود، صلح پایدار زمانی برقرار می شود که دولت افغانستان مالکیت روند آن را بر عهده داشته باشد و در مورد زمان، مکان و چگونگی مذاکرات صلح تصمیم بگیرد در حالیکه امروز خارجی ها و به ویژه امریکایی ها در این زمینه تصمیم می گیرند.

این کارشناس سیاسی در مورد اعلام آتش بس سه روزه از سوی طالبان و استقبال دولت از این آتش بس هم گفت: طالبان هر روز دست به حملات، آدم کشی و جنایت می زنند و چنانکه دولت اعلام کرده هشتاد درصد حملات توسط طالبان انجام می شود، اینکه اعلام کنند برای سه روز آتش بس برقرار می شود تفاوت چندانی ایجاد نمی کند.

وی عنوان کرد: دولتمردان افغانستان و به ویژه عبدالله عبدالله و طرفدارانش باید متوجه باشند که بخشی از دولت هستند و نه تنها در مسئله آتش بس که از آن استقبال کرده اند بلکه در تمام مسایل باید با دولت هماهنگ باشند، برای امریکایی ها برقراری صلح در افغانستان چندان مطرح نیست و اهمیتی ندارد.

به گفته جعفری مسئله صلح افغانستان ابزاری در دست خارجی ها است که به دنبال تامین منافع خود هستند و بازی صلح را در راستای آن انجام می دهند چنانکه یازده دور نشست بین نمایندگان طالبان و نمایندگان امریکا در دوحه قطر برگزار شد و هیچ دستاوردی نداشت، فقط توافقنامه ای بین امریکایی ها و طالبان امضا شد که سودی برای دولت و ملت افغانستان نداشت.

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان اظهار کرد: هرجایی که امریکایی ها رفته اند نفاق، پراکندگی و دولت های ضعیف ایجاد کرده اند و اگر بتواند حتی یک امریکایی را در افغانستان بر سر قدرت خواهند آورد بنابراین دولتمردان افغانستان باید متوجه این امر باشند و وحدت و هماهنگی خود را حفظ کنند.

جعفری تاکید کرد: کسانی هم که در رابطه با صلح کار می کنند باید متوجه باشند که منافع ملی و مردم افغانستان بر همه چیز مقدم است، قربانی این جنگ شوم مردم افغانستان هستند پس تصمیم گیری در رابطه با صلح باید با درایت، کفایت و صداقت و عدالت باشد و به برنامه های صلح خارجی ها هم نه گفته شود.

 

کلیدواژه